Hjälp din katt genom att förstå dess behov under semesterresan

Vill du ta med din katt på semesterresan men är orolig för ska vara den ska uppstressad, bli åksjuk eller rentav rivas och bitas? Genom att tidigt vänja din katt ökar chansen för att katten ska vara bekväm med att följa med på resor. Royal Canins expert delar med sig av sina bästa tips på hur er semester blir så njutningsfull som möjligt.

Katter kan vara känsliga för större förändringar och reagerar olika på miljöombyten. Vissa anpassar sig snabbt medan andra inte alls trivs och börjar slingra sig och bli uppstressad av minsta antydning på förflyttning. Genom att tidigt vänja katten och skapa positiva associationer till resor kan du förebygga flera orosmoment. En central del är att vänja katten vid transportburen.

- Redan från tidig ålder bör du vänja din kattunge vid transportburen genom att erbjuda den som sovplats och kanske matplats i hemmet. Lägg in en filt och gör det lite mysigt i transportburen, så att den i sig inte blir ett stressmoment, säger Charlotte Löffler Ivarsson, kommunikationsansvarig på Royal Canin.

Om din katt aldrig har åkt bil är det en bra idé att träna med några kortare bilresor, så att den får en chans att vänja sig. För katter som blir åksjuka finns det anpassade tabletter. Du kan också spraya transportburen med lugnande hormoner anpassade för katter.

- Katten måste känna sig trygg med att förflyttas från hemmet och inte bli stressad och må dåligt. Du bör även fundera på vad den nya platsen kommer att innebära för din katt. Finns det till exempel andra människor eller djur som skulle kunna påverka din katts säkerhet på något vis? Känn av vad din katt trivs bäst med när du gör ditt val, säger Charlotte Löffler Ivarsson.

Med rätt uppfostran och uppmuntran kan du få en trygg katt som vill följa med ut på äventyr. Här är Charlotte Löffler Ivarssons bästa tips på vad du bör tänka på när du tar med din katt på semestern.

Checklista:

• Investera i en bra transportbur som uppfyller Jordbruksverkets måttföreskrifter. Buren ska vara krocktestad och spännas fast i bilen.
  • Lämna aldrig katten ensam i bilen. Temperaturen utomhus behöver inte vara särskilt hög för att det ska bli för varmt för katten.
  • Se till att din katt är ID-märkt och använd ett halsband med kontaktuppgifter. Du kan skriva telefonnummer i vissa katthalsband, vilket är bra om katten kommer bort.
  • Se till att katten har allt den behöver för de första dagarna på resan: som mat, vatten, godis, kattlådor och ett rejält lager kattsand.
  • Undvik att mata katten precis innan avfärd för att minska risken för åksjuka. Anpassade lugnande hormoner, som efterliknar kattens egna trygghetsferomoner, kan med fördel sprayas i transportburen.
  • När du är framme vid semesterplatsen, placera katten i ett rum där den känner sig säker och inte kan smita. Låt inte katten röra sig fritt utomhus på minst en vecka utan låt den gradvis utforska området i ditt sällskap.
  • Använd mat för att se till att locka din katt så att den inte går för långt bort utan kommer tillbaka när det är dags att äta.
  • Du som planerar att resa utomlands med din katt ska följa Jordbruksverkets riktlinjer. Se till att din katt är ID- märkt, har ett pass, samt har ett fullständigt vaccinations- och friskhetsintyg från en veterinär, att visa upp i tullen.
  • Är du orolig för dina katts trygghet och säkerhet? Att ha kattvakt eller kattpensionat kan vid tillfällen vara ett bättre alternativ för din katt än att ta med den på en resa.

För ytterligare information
Charlotte Löffler Ivarsson, kommunikationsansvarig Royal Canin: charlotte.loffler@royalcanin.com, 0705-852181

För mer information besök: https://www.royalcanin.com/se

Royal Canin är en av världens ledande tillverkare av högkvalitativt foder för hund och katt. Bolaget grundades 1967 i södra Frankrike. Verksamheten ägs sedan 2002 av MARS Inc. och finns idag representerat på fler än 100 marknader. Royal Canin har lång erfarenhet av att ta fram näringsrik mat grundat på forskning och observationer och samarbetar tätt med veterinärer, uppfödare och andra partners. Globalt har företaget cirka 7 800 medarbetare, varav 500 är veterinärer och näringsexperter. Mer information hittas på www.royalcanin.se