Husdjursagronomen tipsar: Så aktiveras din innekatt när du går tillbaka till arbetsplatsen

Under pandemin har flera passat på att skaffa husdjur, men hur gör vi när vi går tillbaka till arbetsplatsen? Royal Canins husdjursagronom ger sina bästa tips på hur du aktiverar din katt inomhus.

- Katter är i grund och botten rovdjur med jaktinstinkter men med rätt engagemang och omsorg kan du skapa en stimulerande miljö för din katt inomhus, säger Åsa Dufva, husdjursagronom på Royal Canin.

En katt behöver stimulans för att må bra. Om inte innekatten har utrymme att klättra, gömma sig och utforska kan konsekvensen bli att katten far illa. Om du tar dig tid och ser till att din katt får mental och fysisk stimulans berikar du både dess kropp och hjärna.

- Tänk utanför boxen och tänk på hur katten kan få utlopp för sina instinkter och beteenden även inomhus. Det finns aktiveringsbollar, leksaker, klösträd och ”matgömmor” som du kan lägga dagens matranson i innan du går till jobbet. Då aktiveras din katt medan du är borta, säger Åsa Dufva.

Börjar din katt klösa på saker eller är väldigt efterhängsen är det tecken att den är understimulerad. En uttråkad katt med tillgång till mat kan även äta som tidsfördriv.

- Över 50 procent av alla katter är överviktiga och i den statistiken är innekatter överrepresenterade. Övervikt leder ofta till att katten blir mindre aktiv. Det är även vanligare med förstoppning hos katter om den är för stillasittande. Att röra sig som innekatt blir ännu viktigare då, säger Åsa Dufva.

Ett tips är att aktivera katten i samband med matstunden.

- Gör maten till en rolig grej för din katt! Göm maten genom att lägga ut lite mat på flera olika ställen. På så sätt får katten leta efter sin mat och samtidigt få utlopp för sina jaktinstinkter, säger Åsa Dufva.

Här är husdjursagronomens tips på hur du aktiverar din katt inomhus:

1. En katt som blir uttråkad kan lätt hitta på egna lekar. Se därför till att katten har tillgång till klösbrädor/klösställning, lekställning och olika leksaker. Med hjälp av dessa får katten utlopp för sin energi och risken minskar också för att den ska bli överviktig.
  2. Om du ger katten olika typer av leksaker kan du variera mellan olika varje vecka, så förhindras att din katt tröttnar.
  3. Katter har kraftfulla och smidiga muskler. Ett katträd som är tillräckligt högt för att din katt ska kunna använda det helt utsträckt bidrar till att stärka dess muskler och göra den glad och frisk.
  4. Katter älskar höga platser där de kan se ut över sitt revir. Se till att din katt har tillgång till sina favoritutkiksplatser när du går tillbaka till arbetsplatsen, exempelvis en yta vid fönstret där katten kan titta ut.
  5. Glöm inte bort att du är kattens viktigaste leksak! Planera in lekstunder ihop ett par gånger om dagen. Det räcker med några minuters lek åt gången för att din katt ska vara nöjd.

Åsa Dufva, husdjursagronom Royal Canin: asa.dufva@royalcanin.com, 0767-877798
Charlotte Löffler Ivarsson, Corporate Affairs Director Royal Canin: charlotte.loffler@royalcanin.com, 0705-852181

För mer information besök: https://www.royalcanin.com/se

Royal Canin är en av världens ledande tillverkare av högkvalitativt foder för hund och katt. Bolaget grundades 1967 i södra Frankrike. Verksamheten ägs sedan 2002 av MARS Inc. och finns idag representerat på fler än 100 marknader. Royal Canin har lång erfarenhet av att ta fram näringsrik mat grundat på forskning och observationer och samarbetar tätt med veterinärer, uppfödare och andra partners. Globalt har företaget cirka 7 800 medarbetare, varav 500 är veterinärer och näringsexperter. Mer information hittas på www.royalcanin.se