Kastrering förändrar din katts behov

Den 15 juni träder Jordbruksverkets nya föreskrifter kring djurskyddslagen i kraft. Det innebär att ägare till katter som får röra sig fritt utomhus bör se till att deras katter är kastrerade eller på något annat sätt är förhindrade från att föröka sig. En kastrering förändrar kattens beteende och leder till att kattens energibehov minskar markant. Husdjursagronom Åsa Dufva på Royal Canin svarar på de vanligaste frågorna från kattägare när det gäller kastrering.

Hemlösa katter är ett utbrett problem och uppskattningsvis saknar fler än 100 000 svenska katter ett hem. Bristfälliga kunskaper kring kastrering, ID-märkning och registrering av katter anses vara en grund till att många katter förvildas. Målet med Jordbruksverkets nya föreskrifter är att höja statusen hos katter och på så sätt motverka katthemlöshet. Det välkomnas av Åsa Dufva husdjursagronom på Royal Canin:

• För att katter ska få kärleksfulla hem krävs ett ansvarsfullt kattägande. Att föda upp katter innebär ett stort ansvar. Katter har individuella behov som kräver både kunskap och engagemang. Detta lyfts i de nya föreskrifterna från Jordbruksverket som också betonar ägarens ansvar att tillgodose kattens alla behov.

Katter blir som regel könsmogna redan vid omkring 6 månaders ålder. Det är därför viktigt att tidigt vara uppmärksam på signaler som tyder på att katten är könsmogen. Om man väljer att kastrera sin katt så är det viktigt att vara medveten om att kastrering kan få stor inverkan på kattens vikt. Energibehovet minskar med 20–30 % samtidigt som aptiten vanligen ökar med omkring 20 % efter en operation. Kastrerade katter löper därför stor risk att drabbas av övervikt.

• Kattens ämnesomsättning förändras i princip över en natt från det att katten kastreras. För att hjälpa katten hålla en hälsosam vikt måste man anpassa fodermängden och byta till foder med lägre energiinnehåll som ändå bidrar till att hålla katten mätt.

Här kommer svar på de några av de vanligaste frågorna kring kastrering.

Vid vilken ålder ska jag kastrera min katt?
Kastrering sker vanligen när kattungen är omkring 6 månader strax före det att katten blir könsmogen och som regel inte före 4 månaders ålder. Hos hankatter märker man att de blir könsmogna när de börjar markera sitt revir genom att kissa. Då det gäller honkatter är inte tecknen lika tydliga och det är därför bra att inte låta dem gå fritt utomhus efter 4 månaders ålder innan de är kastrerade.

Är det bara katter som får röra sig fritt utomhus som bör kastreras?
Förutom att kastrering på sikt minskar andelen hemlösa katter finns många andra goda skäl till att kastrera en katt. Både hon- och hankatter brukar hålla sig närmre hemmet och det i sig minskar risken att de skadas i trafiken. Urinen luktar mindre. Hankatter blir också mindre benägna att revirmarkera utomhus och riskerar inte att hamna i slagsmål lika ofta. Kastrering minskar risken att katten får och sprider sexuellt överförbara sjukdomar. Kastrerade honkatter kan inte drabbas av tumörer på äggstockarna och vanligen heller inte av livmoderinflammation. Kastreras honan tidigt minskar också risken för juvertumörer.

Vilken mat ska jag ge min kastrerade katt?
Eftersom energibehovet sjunker och aptiten ökar i samband med kastration är det viktigt att välja ett foder med lägre energiinnehåll och som erbjuder katten större mättnad. Om den kastrerade katten är yngre än ett år bör du välja ett foder anpassat för växande kastrerade katter. Foder avsett för vuxna katter bör inte ges förrän katten är fullvuxen, vanligtvis från 1 års ålder.

Vad gör jag om min kastrerade katt inte slutar tigga?
Eftersom aptiten ökar kan du inte fylla på med mat när katten ber om det. Du måste vänja dig vid att väga upp en dagsranson och sedan inte ge mer. Övervikt är fortsatt den största hälsorisken för dagens katter. Även en kastrerad katt kan trots sänkt energibehov och ökad aptit förbli slank men det kräver disciplin kring maten och att ni i kattens omgivning aktiverar den.

Vilken är skillnaden mellan att välja kastrering eller preventivmedel?
Vid kastration mister katten sin könsdrift och kan inte längre föröka sig. Katthanar blir betydligt lättare att leva med då de ofta slutar att urinmarkera revir och blir fredligare till sin karaktär. Katthonor slutar att löpa efter kastration. Vid löp blir katthonor ofta rastlösa, en del urinmarkerar både inne och ute och de lockar till sig grannskapets hankatter.

Honkatter kan man ge p-piller en gång per vecka. Man rekommenderar vanligen inte långtidsbehandling med p-piller till katt. Det är också möjligt att via veterinär ge preventivmedel till honkatt genom injektion var femte månad.

Åsa Dufva, husdjursagronom Royal Canin: asa.dufva@royalcanin.com, 0767 877798
 Charlotte Löffler Ivarsson, Corporate Affairs Director Royal Canin: charlotte.loffler@royalcanin.com, 0705-852181

För mer information besök: https://www.royalcanin.com/se

Om Royal Canin