Ny undersökning visar ökad efterfrågan på katter och hundar

En ny undersökning från Royal Canin med närmare 600 respondenter visar att varannan uppfödare märker en ökad efterfrågan på katter och hundar i coronatider. Trots det planerar 80 procent av uppfödarna lika många kullar som vanligt.

Sällskapsdjurs goda inverkan på hälsa och välbefinnande är väldokumenterad. Under prövande coronatider och i fysisk distansering kan sällskapsdjur bidra med sällskap, närhet och glädje. När 589 katt- och hunduppfödare runtom i Sverige tillfrågas i Royal Canins undersökning blir det tydligt att efterfrågan har ökat. Hela 54 procent (319 stycken) svarar att de har märkt av en större efterfrågan på kattungar och valpar. Samtidigt svarar nära 80 procent (466 stycken) att de planerar samma antal kullar som vanligt.

- Att uppfödarna planerar samma antal kullar visar att de ser långsiktigt på djurägandet. Även om ett sällskapsdjur tillför mycket glädje och sällskap innebär det även ett stort ansvar och kräver omsorg och uppmärksamhet, säger husdjursagronom Åsa Dufva, ansvarig för vetenskaplig kommunikation på Royal Canin.

Det är viktigt att planera, göra grundlig research och ta reda på vad som krävs av dig som ägare innan du skaffar ett sällskapsdjur.

- Som uppfödare jobbar jag ansvarsfullt och långsiktigt. Det är viktigt att mina katter får ägare som kan ge dem allt de förtjänar. Att vara katt- eller hundägare innebär ett ansvar och att du får en livskamrat i förhoppningsvis drygt tio -femton år. Det kan finnas en risk att någon köper en kattunge nu när det finns tid över. Vad händer sedan när alla ska tillbaka till jobbet? säger kattuppfödare Annika Öhrberg på S* Stortassen's Mainecoon i Norrköping.

Här är ett antal frågor du bör ställa dig innan du bestämmer dig för att skaffa en katt eller hund:

• Vilken ras passar dig och ditt hushåll?
    Varje katt- och hundras har sina specifika karaktärsdrag, behov och kräver olika mycket motion. Fundera på hur din vardag och ditt hushålls förutsättningar ser ut innan du väljer ras.

• Hur ser vardagen ut efter corona?
    Både hundar och katter har behov av sällskap. Katter är självständiga djur och behöver aktiveras för att må bra, antingen genom att få vistas ute när omgivningen tillåter det eller genom att du som kattägare ser till att de får utlopp för lek och utforskning. Hundar är flockdjur och behöver både sällskap och aktivering för att må bra. Daglig motion och regelbunden rastning är nödvändigt för alla hundar. En vuxen hund får inte lämnas ensam i mer än 6 timmar dagtid. På Jordbruksverkets hemsida kan du själv ladda ned de bestämmelser som gäller för katt respektive hund.
  • Hur ser din budget ut?
    Förutom kostnad för inköp och mat tillkommer även kostnader för försäkring, veterinärbesök, ID-märkning, vaccinering och kringutrustning som halsband, koppel och transportbur. Dessutom behöver ni kanske gå en valpkurs eller köpa in leksaker och klätterträd som aktiverar din katt.

Om undersökningen
Royal Canin ställde frågan till dem som arbetar professionellt med hundar och katter, totalt svarade 589 uppfödare i hela landet på enkäten. Av dem som svarade föder 63 procent (369 stycken) upp hundar, 32 procent (188 stycken) föder upp katter och 5 procent (32 stycken) föder upp både hundar och katter.

Åsa Dufva, husdjursagronom Royal Canin: asa.dufva@royalcanin.com, 0767-877798

Charlotte Löffler Ivarsson, Corporate Affairs Director Royal Canin:
charlotte.loffler@royalcanin.com, 0705-852181

Annika Öhrberg, kattuppfödare, S* Stortassens Mainecoon, 0739-641232

För mer information besök: https://www.royalcanin.com/se

Royal Canin är en av världens ledande tillverkare av högkvalitativt foder för hund och katt. Bolaget grundades 1967 i södra Frankrike. Verksamheten ägs sedan 2002 av MARS Inc. och finns idag representerat på fler än 100 marknader. Royal Canin har lång erfarenhet av att ta fram näringsrik mat grundat på forskning och observationer och samarbetar tätt med veterinärer, uppfödare och andra partners. Globalt har företaget cirka 7 800 medarbetare, varav 500 är veterinärer och näringsexperter. Mer information hittar du på  www.royalcanin.se

Taggar: