Tips till dig som skaffat kattunge

- regler för utomhusvistelse och kastrering, samt foderrekommendationer för kastrerade katter

Små kattungar är söta och de växer snabbt. Redan inom första levnadsåret är katten könsmogen och har andra behov än vad den hade som kattunge.

Sedan 2020 bör katter som rör sig fritt utomhus vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat, enligt Jordbruksverkets djurskyddsregler. Kastrering  innebär i sin tur att katten får andra näringsbehov.

Royal Canins veterinär svarar på de vanligaste frågorna om kastrering och vad djurägare bör tänka på när kattens ämnesomsättning ändras.

- Kastrering har flera fördelar och kan öka kattens livslängd, förhindra oönskade kullar och indirekt också förhindra hemlöshet för katter. Men kastrering har också ofta en långvarig effekt på kattens ämnesomsättning och näringsbehov, förklarar Karin Eliasson, veterinär på Royal Canin.

Kattens ämnesomsättning kan i princip förändras över en natt efter det att katten kastrerats. Aptiten kan också öka med 20–25 procent, samtidigt som den faktiska energiförbrukningen kan minska med upp till 30 procent. Det innebär att det blir väldigt lätt för katten att äta för mycket och lagra den extra energin som fett. Kastrerade katter löper därför stor risk att drabbas av övervikt, vilket i sin tur kan leda till allvarliga hälsoproblem.

- För att hjälpa katten hålla en hälsosam vikt måste fodermängden anpassas och eventuellt behöver den ett foder med lägre energiinnehåll som samtidigt bidrar till att hålla katten mätt, säger Karin Eliasson.

Veterinären svarar på några av de vanligaste frågorna om kastrering

Vid vilken ålder ska jag kastrera min katt?
Kastrering bör tidigast utföras från fyra månaders ålder (eftersom kattungen först vid denna ålder har utvecklat ett vaccinationsskydd), men rekommenderas att utföras innan katten blir könsmogen. Honkatter löper ofta för första gången när de är sex till nio månader gamla, men det kan ske tidigare eller senare. Envisa höga jamningar, rastlöshet, förlust av matlust, att rulla sig eller stryka sig mot ben eller möbler, är typiska tecken på att katthonan löper. Hon kan också ställa sig i parningsposition - framför allt om ryggslutet vidrörs. Hankatter kan bli könsmogna från fem till sex månaders ålder, och kan då börja leta efter en partner.

Vilken mat ska jag ge min kastrerade katt?
Eftersom energibehovet ofta sjunker och aptiten ofta ökar i samband med kastration är det viktigt att välja ett foder anpassat för kastrerade katter. Katter som kastreras innan de är fullvuxna behöver ett foder som stödjer tillväxten och samtidigt bidrar till att bibehålla en hälsosam vikt. Fram till sex månaders ålder rekommenderas ett vanligt tillväxtfoder även om kattungen kastrerats, men eventuellt kan portionerna behöva anpassas. Efter sex månaders ålder finns det speciellt anpassade tillväxtfoder för kastrerade kattungar. Foder som är avsett för vuxna katter bör inte ges förrän katten är fullvuxen, vanligtvis från 1 års ålder beroende på ras.

Vad gör jag om min kastrerade katt inte slutar tigga?
Övervikt är en av de vanligaste hälsoriskerna för katter. Även en kastrerad katt kan förbli slank men det kräver ofta disciplin kring maten och aktivering. Ta för vana att väga upp portionerna och ge inte mer även om katten ber om det. Följ med på hur kattens hull utvecklas, så att den inte blir för rund eller för smal. Rådfråga din veterinär om du känner dig osäker!

Hur vet jag om min katt är överviktig?
Nära hälften av alla katter i Sverige är överviktiga. För att förhindra att din kattunge blir överviktig kan du ta hjälp av tillväxtkurvor i dialog med din veterinär. Viktkurvorna går att ladda ner gratis på waltham.com.

I Sverige pågår flera insatser för att öka kattens status i samhället. Här är några regler och lagar att hålla koll på:

• Kattungar ska vara planerade: Enligt Jordbruksverkets föreskrifter från år 2020 bör katter som rör sig fritt utomhus vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat.
  • Katter ska märkas och registreras: Från och med 1 januari 2023 träder en ny lag i kraft, som kräver att alla kattägare ska märka och registrera sina katter.
  • Katter ska ha tillsyn två gånger om dagen: Enligt Jordbruksverkets föreskrifter ska tillsyn av katten ske minst två gånger om dagen (unga, sjuka eller skadade katter ska ses till oftare).
  • För mer information: Besök jordbruksverkets hemsida för mer information https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/katter

För ytterligare information:
Kontakta: Susanna Berling, Digital Marketing Manager Royal Canin:
susanna.berling@royalcanin.com, 0707–272 278

Royal Canin är en av världens ledande tillverkare av högkvalitativt foder för hund och katt. Bolaget grundades 1968 i södra Frankrike. Verksamheten ägs sedan 2002 av MARS Inc. och finns idag representerat på fler än 100 marknader. Royal Canin har lång erfarenhet av att ta fram näringsrik mat grundat på forskning och observationer och samarbetar tätt med veterinärer, uppfödare och andra partners. Globalt har företaget cirka 7 800 medarbetare, varav 500 är veterinärer och näringsexperter. Mer information hittas på www.royalcanin.se

Taggar: