Världens största kryssningsfartyg satsar på barnen och ungdomarna: Oasis of the Seas sista avslöjande

Report this content

Idag avslöjar Royal Caribbean International den sista nyheten på rederiets nya fartygsklass, Oasis.

”Vi har valt att inrätta ett område specifikt för barn och ungdomar, eftersom vi anser att de utgör en viktig målgrupp. De tenderar dessutom att bli mest rastlösa snabbt varför ett sådant område kommer att vara till glädje för hela familjen. Zonen, som täcker ett nästan 3000 kvadratmeter stort område, kommer att vara som himmelriket för dem med ett stort utbud av diverse olika program och aktiviteter. Med denna satsning manifesterar Royal Caribeban att det ska finnas något för alla smaker och åldrar, säger Ellen Stebekk, marknadschef på Royal Caribbean International.”

Barn- och ungdomszonen kommer bestå av en gata med barnaffärer, en central boulevard som förbinder barnen med äventyrsbadområdet, samt ett flertal lekområden med olika teman såsom; ”Kid´s Arcade” som erbjuder dataspel, ”Workshop” där familjer kan klipp och klistra med klippböcker eller göra personliga smycken. I ”Imagination Studio” kan barnen utforska färgernas och fantasins värld i ett fullt utrustat laboratorium. Lekområdet ”Play” erbjuder ett cirkulärt område där barnen kan leka fritt och delta i olika sporter och spel. Slutligen finns ”Adventure Ocean Theatre” som är den första teatern till sjöss för barn, dessutom komplett med en scen, ridå, publiksäten och scenutrustning. Här kan barn i alla åldrar lära sig allt om teaterns värld och delta i professionella föreställningar eller hip hop dansklasser.

Nytt: Dagis för bebisar
Det kommer även vara första gången som ett av Royal Caribbeans kryssningsfartyg kommer erbjuda ett dagis för barn från sex månader och uppåt. Föräldrarna kommer kunna lämna sina barn både under dag- och kvällstid. För äldre barn kommer det finnas tre olika program att delta i såsom; ”Aquanauts” för barn mellan 3 till 5 år, ”Explorers” för barn mellan 6 till 8 år och ”Voyagers” för barn mellan 9 till 11 år.

Ungdomar erbjuds även möjlighet att gå på disco, umgås i ”The Living room” som även har en bar som serverar alkoholfria drinkar eller gå på ”Scratch Dj 101 classes” där de får lära sig att mixa musik. Datorer med internetuppkoppling erbjuds också för att ungdomarna ska kunna hålla kontakten med sina vänner.

Personalen som är ansvarig för hela barn- och ungdomsområdet har alla genomgått en omfattande professionell utbildning. American Express Travel är det bolag som sponsrat och möjliggjort det sista av Oasis of the Seas sju områden ombord. För att ta fram de aktiviteter och faciliteter som attraherar ungdomar bjöds en referensgrupp med ungdomar mellan 12 och 17 år in för att berätta vad de ville se och uppleva på fartyget.

Förutom området specifikt utformat för barn och ungdomar så kommer de andra sex områdena ombord även att vara genomsyrade av aktiviteter riktade till minderåriga. Till exempel kommer det finnas speciella alternativ speciellt anpassade för barn och ungdomar i spa- avdelningen och på promenadstråket kommer de kunna åka i en handgjord karusell eller klättra på klättervägg. Möjligheterna ombord är oändliga endast fantasin och viljan sätter gränserna.

Oasis of the Seas kommer att vara 16 däck högt, rymma 2 700 hytter, ta 5 400 passagerare och vara 360 meter långt. Hemmahamn kommer vara Fort Lauderdale och på en veckas kryssning i Karibien besöker Oasis of the Seas exotiska destinationer som St. Thomas, St. Maarten och Bahamas.

För högupplösta bilder samt videoklipp från det nya området och intervjuer, vänligen besök www.oasisoftheseas.com