Här är årets Roygalajury

Report this content

Den 20 oktober är det dags för Roygalan på Rival. I årets huvudjury hittar vi Rättviseförmedlingens grundare, Lina Thomsgård, tillsammans med åtta branschkunniga representanter som intresserar sig för reklamfilmsbranschens bredd och utveckling.  I årets jury finns även de nordiska branschkollegorna representerade.

-          Reklamfilmsbranschen i Sverige är relevant inte bara som kommunikationskanal för kommersiella budskap. Reklamfilmen kan dessutom utmana eller befästa våra normer, föreställningar och verklighetsbeskrivningar, vilket gör den till en stilbildare men även potentiell samhällsförändrare. Att göra kreativ, utmanande och relevant reklamfilm idag är ett digert ansvar och jag ser med stor glädje fram emot att vara med och prisa de allra bästa, säger Lina Thomsgård, grundare av Rättviseförmedlingen.

Årets huvudjury är en blandad grupp med representanter från olika intresseområden inom reklamfilmsbranschen. De ska bland annat utse ”bästa reklamfilm” och ”bästa reklamfilmsregissör”.

-          Svensk reklamfilmsproduktion håller internationell toppklass. Men det finns områden som är i behov av förbättring, som ojämn könsfördelning bland reklamfilmsregissörer. Därför är det viktigt att juryn står som förebild i den här frågan för branschen, säger Cornelia Opitz, Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion.

I årets Roygalajury ingår:

Charlotte Most, fd byråproducent från Forsman Bodenfors

Carl Erik Conforto, Creative SMFB Oslo

Sandra Miller Kinge, marknadschef Apollo

Per Leander, kommunikationschef Radiotjänst

Dino Jonsäter, filmklippare

Gunnar Gidefeldt, Kommunikationsdirektör TV4

Miranda Sigander, Filmredaktör TT

Sandra Heavey, framstående dansk reklamfilmsproducent

Lina Thomsgård, grundare av Rättviseförmedlingen

Roypriset belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Bakom Roygalan står Film&TV-Producenternas reklamfilmsektion. Läs mer om årets Roygala på: www.roygalan.se och glöm inte att nominera ditt bidrag!

För mer information kontakta;

Wilhelmina Douglas, 0704461176 wilhelmina@strandberghaage.se

Film&TV-Producenterna är en branschorganisation för produktionsbolag i Sverige som producerar långfilm, dokumentärfilm, TV-program och/eller reklamfilm. Organisationen syftar till att tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen och företräda medlemsbolagen i frågor som rör villkoren för produktion och exploatering av film, tv och reklamfilm. För mer information: www.filmtvp.se