NYTT PRIS PÅ ROYGALAN 2009

Report this content

REKLAMFILMSPRISET ROY DELAS UT FÖR SJUNDE ÅRET I RAD – BÄSTA ALTERNATIVA MEDIA NY TÄVLINGSKATEGORI

Det nyinstiftade priset Bästa alternativa media belönar filmer som producerats för viral användning. Övriga kategorier som belönas är: Bästa reklamfilm, Bästa reklamfilmsregissör, Bästa animation och specialeffekter, Bästa reklamfilmsfotograf och Folkets Pris. - Vi kommer att se mer rörlig reklam i klassiskt sett okonventionella medier och självklart ska även dessa premieras i Roy. Årets Grand Prix är ett typexempel på hur filmen håller på att ta över mer och mer av webben, säger Markus Ahlm, Film & TV Producenterna. Roygalan äger i år rum på Rival i Stockholm den 28 oktober. Kvällen bjuder på mingel, högtidlig prisutdelning och efterföljande fest med mat och dryck. Roy är reklamfilmsbranschens egna pris och har efter sju år kommit att bli en prestigefull utmärkelse för branschen. Det gångna årets utmaningar till trots, har branschen visat att Sverige fortsätter vara ett land med många duktiga aktörer. Alla filmer som har producerats av ett svenskt produktionsbolag och som visats i Sverige under perioden 1 juli 2008 – 30 juni 2009, kan delta i tävlingskategorierna Bästa reklamfilm och Bästa animation/specialeffekt. För att delta i kategorin Bästa alternativa media ska filmen ha producerats av ett svenskt produktionsbolag och visats i någon del av världen under ovan nämnda period. För Bästa reklamfilmsregissör och bästa reklamfilmsfotograf gäller att personen ska vara verksam i Sverige. Vinnarna utses av en jury vilken tillsätts av Film & TV Producenterna. Vinnaren av Folkets Pris röstas fram av Svenska folket. Bidragsinlämning pågår mellan den 3 sept – 25 sept. Roygalan presenteras av Film & TV Producenterna. För mer information, vänligen kontakta; Samantha Coard, Zebra Sthlm, 08- 30 60 60, samantha@zebrasthlm.se

Taggar: