SVERIGES BÄSTA REKLAMFILM UTSEDD!

Report this content

I år gick den sjunde upplagan av Roygalan av stapeln på Rival. Efter en stjärnspäckad galakväll föll juryns val av 2009 års bästa reklamfilm på Tonårsfesten för Systembolaget. De glada vinnarna från produktionsbolaget Esteban fick ta emot priset av Roy Andersson som hedrade tillställningen med sin närvaro.

Filmen ”Hålla käften” för Friends blev vinnare när svenska folket fick rösta fram sin favorit i kategorin Folkets pris. Den omdebatterade filmen ”Mao-glasögon” för Forum för levande historia tog hem förstapriset i den nyinstiftade kategorin Bästa alternativa mediaproduktion. Varsin Roy delades även ut i kategorierna Bästa reklamfilmsregissör, Bästa animation och specialeffekter och Bästa reklamfilmsfotograf. Roygalan arrangeras av Film och TV producenterna i samarbete med kommunikationsbyrån Zebra Sthlm ROYVINNARE 2009 BÄSTA REKLAMFILM /GULD “Tonårsfesten” för Systembolaget av Esteban BÄSTA REKLAMFILM /SILVER “Japan” för Telenor av Camp David Film BÄSTA REKLAMFILM/ SILVER “Resan mot ett bättre SJ” för SJ av Jesper Kouthoofd Inc BÄSTA REKLAMFILM/ SILVER “Mataffären” för Radiotjänst av Mister Krister AB BÄSTA REKLAMFILMSREGISSÖR Jesper Kouthoofd för Försvarsmakten “Teaser”, SJ “Resan mot ett bättre SJ”, IKEA “Drömkök”. BÄSTA REKLAMFILMSFOTOGRAF Fredrik Bäckar för Philips ”Carousel” BÄSTA ANIMATION OCH SPECIALEFFEKT Redrum för Philips ”Carousel” BÄSTA ALTERNATIVA MEDIAPRODUKTION Palladium för ”Mao-glasögon” Forum för levande historia FOLKETS PRIS ”Hålla käften” för Friends av Camp David Film Motiveringar och högupplösta bilder finns på http://www.roygalan.se/ Film & TV Producenterna är en branschorganisation för produktionsbolag som producerar långfilm, TV-program eller reklamfilm. Organisationen syftar till att tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen och företräda medlemsbolagen i frågor som rör villkoren för produktion och exploatering av film och tv. För mer information vänligen kontakta Samantha Coard, Zebra Sthlm 08 – 30 60 60, samantha@zebrasthlm.se

Taggar: