RSA Security lanserar ett nytt sätt att autentisera användare - via USB-porten

RSA Security lanserar ett nytt sätt att autentisera användare - via USB- porten STOCKHOLM, 13 mars, 2003 - RSA Security lanserar idag en ny enhet för autentisering, RSA SecurID 6100 USB Token. USB Token är en del av RSA Securitys lösningar för smarta kort. Autentisering innebär att en person verkligen är den han uppger sig för att vara och de digitala certifikaten ser till att information inte hamnar i fel händer. Det som skiljer RSA SecurID 6100 USB Token från traditionella lösningar med smarta kort är att den inte kräver någon läsare vilket gör den enklare och billigare att implementera än läsarbaserad infrastruktur. Lösningen är utformad för att enkelt kunna integreras med organisationers befintliga lösningar för identifiering och åtkomsthantering. Därigenom tillförs två-faktors autentisering och hantering av digitala certifikat, vilket till exempel kan användas för att bygga en säker miljö för e- handel. - Digitala certifikat ökar skyddet för verksamhetskritisk information och säkerställer användarens identitet. Det är dessutom en kritisk komponent för att kontrollera åtkomsten till information och de system som hanterar och transporterar denna information. Lanseringen av ett USB Token som ett säkert och portabelt verktyg för förvaring av digitala certifikat visar att RSA Security, som idag har en marknadsandel överstigande 70 procent, fortsatt driver utvecklingen framåt, säger Anders Eriksson, Nordenchef på RSA Security. USB har seglat upp som en av de snabbast växande metoderna för att hantera till exempel säkerhet. USB-anslutningar finns i praktiskt taget alla datorer och många mobila enheter som till exempel handdatorer och mobiltelefoner. USB-baserad teknik ger funktionalitet som ett smart kort utan att kräva någon speciell infrastruktur vilket i sin tur gör implementationen mindre kostsam och tidskrävande. Samma typ av Java-baserade krypteringskretsar som används i RSA Securitys lösningar för smarta kort görs nu tillgängliga för på ett USB token. Denna funktion gör att användarna kan utnyttja sin USB Token för att validera sin identitet i SSO-lösningar, single sign-on, där en användare bara identifierar sig en gång och sedan får åtkomst till alla olika applikationer som finns i systemet. Dessutom för säker inloggning till VPN och fjärranslutning för distansarbetare. Slutligen kan tekniken användas för att signera och kryptera e-post och annan information. RSA SecurID 6100 USB Token kommer att börja levereras inom 60 dagar. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=24584 För ytterligare information, vänligen kontakta: Päivi de Verdier, Nordic Marketing Manager, RSA Security Telefon: + 46 70 941 48 05 E-post: pdeverdier@rsasecurity.com Om RSA Security Med tusentals kunder runt om i världen är RSA Security en ledande leverantör av flexibla och användarvänliga lösningar för säker identifiering och autentisering av användare samt hantering av åtkomst- och användarrättigheter. RSA Securitys produktportfölj som idag innehåller utvecklarverktyg och lösningar för allt från autentisering, hantering av användarrättigheter i webbmiljöer och hantering av digitala certifikat till kryptering, hjälper kunderna att säkert utveckla och bredda sina verksamheter med hjälp av digital teknologi. RSA Securitys starka marknadsposition och goda anseende bygger på en lång och framgångsrik historia, ledande teknologi och bolagets nära relationer med mer än 1000 teknologipartners runt om i världen. För mer information om RSA Security, vänligen besök www.rsasecurity.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00280/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/13/20030313BIT00280/bild.html Pictures