RSA Security presenterar finalisterna i prestigefyllda "European Information Security Awards" Finska staten enda nordiska finalist. Vinnarna till det EU-stödda priset presenteras på RSA Conference i Amsterdam den 3 november STOCKHOLM, 23 oktober, 2003 - RSA Security presenterade idag finalisterna inom de tre kategorier som belönas i det nya oberoende informationssäkerhetspris, European Information Security Awards (EISA) som inrättats med stöd från EU-kommissionen. Syftet med priset är att belöna innovativt säkerhetstänkande inom olika områden. Den oberoende jury som utser vinnarna består av Danny De Temmerman, Justice and Home Affairs Directorate General på EU-kommissionen, ansvarig för cyber- säkerhet and cyber-brottslighet, hi-tech brott, datasäkerhet samt skydd av informationsstrukturer; Professor Dr. Kai Rannenberg, Goethe University i Frankfurt; och Dr. Burt Kaliski, ansvarig för RSA Laboratories. Vinnarna presenteras i samband med öppnandet av den fjärde årliga RSA Conference Europe i Amsterdam måndagen den 3 november. Finalisterna är: · European Policy - Priset delas ut till individer eller organisationer som haft stor betydelse för att genom offentliga direktiv driva utvecklingen mot och öka förståelsen för behovet av ett större säkerhetstänkande. 1. Bart Preneel, Katholieke Universiteit Leuven Projekt: NESSIE - New European Schemes for Signature, Integrity and Encryption 2. IBM Zurich Research Laboratory Projekt: Idemix (identity mixer) 3. Prof. Serge Vaudenay Projekt: Experimentella attacker mot SSL · Academic research - Utmärkelsen är inriktad på att belysa framtida potential och delas ut till individer eller organisationer som arbetar mot förbättrad informationssäkerhet genom akademisk forskning. 1. Ministry of Communications Finland Projekt: Nationell strategi för informationssäkerhet 2. Sarah Thatcher, London School of Economics Projekt: Public Policy and the Social Construction of Cyber Terror: The Hunt for the Paper Tiger · Implementations - Belyser lyckade informationssäkerhetslösningar som implementerats hos slutkunder. 1. CDC-Mercure Projekt: FAST 2. The Royal Mail Group PLC Projekt: Shaping Security for Tomorrow's World 3. Radicchio Limited Projekt: T2R - Trusted Transaction Roaming Dr Burt Kaliski, ansvarig för RSA Laboratories och medlem i EISA-juryn säger i en kommentar: "Vi är mycket glada över både kvantitet och kvalitet på de nomeringar som kommit in till oss i juryn. Trots att det är utmärkelsens första år har vi attraherat ett mycket brett urval av företag och organisationer från hela Europa. Vi har inte haft ett lätt jobb med att utse finalisterna, men självklart är det de deltagare som sticker ut i mängden av många anmärkningsvärt bra bidrag". Läs mer om utmärkelsen på www.rsaconference.com/europe_awards För ytterligare information, vänligen kontakta: Päivi de Verdier, Nordic Marketing Manager, RSA Security Telefon: + 46 70 941 48 05 E-post: pdeverdier@rsasecurity.com Om RSA Security Med fler än 13000 kunder runt om i världen är RSA Security en ledande leverantör av flexibla och användarvänliga lösningar för säker identifiering och autentisering av användare samt hantering av åtkomst- och användarrättigheter. RSA Securitys produktportfölj som idag innehåller utvecklarverktyg och lösningar för allt från autentisering, hantering av användarrättigheter i webbmiljöer och hantering av digitala certifikat till kryptering, hjälper kunderna att säkert utveckla och bredda sina verksamheter med hjälp av digital teknologi. RSA Securitys starka marknadsposition och goda anseende bygger på en lång och framgångsrik historia, ledande teknologi och bolagets nära relationer med mer än 1000 teknologipartners runt om i världen. För mer information om RSA Security, vänligen besök www.rsasecurity.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/23/20031023BIT01240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/10/23/20031023BIT01240/wkr0002.pdf