Final i European Business Awards

Report this content

Fem företag kommer att representera Sverige I Europas största företagstävling, European Business Awards,  en tävling som sponsras av RSM och där en stor galafinal äger rum i Milano i Italien den 17:e juni.

Tävlingen har engagerat över 32 000 företag över hela Europa och nu återstår 110 finalister i 11 olika kategorier, vilka alla får möjlighet att träffas under finalen.

Under finalen kommer även en European Public Champion annonseras. Finalisterna består av de 32 publikt framröstade vinnarna från varje deltagarland.

I finalen representeras Sverige av:

Accedo - The Business of the Year Award with Turnover of €0-25m
Accedo arbetar med nästa generations videotjänster oavsett enhet och teknik. Med en omfattande portfölj av produkter och lösningar erbjuder företaget ett helhetskoncept till mediaföretag, programföretag och operatörer som vill nå sina kunder med nya typer av videotjänster. Bland kunderna finns BBC, Deutsche Telekom och Orange.

HMS Networks AB - The Business of the Year Award with Turnover of €26-150m
HMS Networks utvecklar och tillverkar marknadsledande, innovativa mjuk- och hårdvarulösningar för industriell kommunikation. Industriella företag över hela världen använder företagets unika produkter, lösningar och expertis. Bolagets som är noterat på Stockholmsbörsens Nasdaq Mid Cap, sysselsätter över 360 personer i tio länder och omsatte 700 miljoner kronor 2015.

Bona AB - The Import/Export Award
Bonas passion är trägolv. Företaget som finns representerat över hela världen är ett familjeföretag som grundades 1919. Fokus har alltid varit att erbjuda innovativa, hållbara lösningar, att installera och ta hand om ett trägolv med ett engagemang för miljön.

Mycronic AB (publ) - The Import/Export Award
Mycronic ligger i framkant av elektronikindustrin och skapar världsledande produktionsutrustning med innovativa lösningar för tillverkning av elektronik. Med 30 års erfarenhet och 470 patent, når företaget mer än 2300 kunder i över 50 länder genom 10 dotterbolag samt distributörer över hela världen, företaget har cirka 97 procent av omsättningen från export.

Climeon – National Public Champion
Climeon AB bedriver utveckling av miljövänlig energiåtervinning. Climeon Ocean är en produkt som utvinner elektricitet genom värme och kan genom detta bl.a. skapa nya möjligheter att ta vara på överskottvärme från andra processer.

Eventet på Milan Marriott Hotel kommer att ha två delar; en 100 procent tillväxtkonferens under dagen där företagsledare träffas för att diskutera och hitta sätt att öka storleken på sina företag samt en galamiddag på kvällen när de slutliga vinnarna kommer att tillkännages.

– Det är fantastisk kul att vi har fem svenska finalister i den prestigefyllda tävlingen som ständigt växer. Detta ger en bra möjlighet för de deltagande företagen att synas både nationellt och internationellt, säger Karl Andersson, EBA ansvarig för RSM i Sverige.

European Business Awards skapades för att ge ett erkännande och marknadsföring till företagsframgångar runt om i Europa, därtill även stärka nätverkandet mellan dessa företag. Förutom RSM som är huvudsponsor är också ELITE, UKTI och PR Newswire partners i tävlingen.

För ytterligare information om tävlingen, vänligen kontakta:

RSM:
Karl Andersson, karl.andersson@rsm.se, +46 70 416 92 08