Svensk vinnare i Europas största företagstävling.

Mycronic AB vann årets upplaga av European Business Awards i kategorin Import/Export

MILANO: Europas tolv bästa företag firar att de blivit blivit utnämnda till vinnare i 2015/16 års European Business Awards. En exklusiv prisceremoni ägde rum i Milano under fredagen den 17 juni. Vid utdelningen närvarade framträdande företagsledare, Europeiska ambassadörer och ministrar.

Mycronic AB ligger i framkant av elektronikindustrin och skapar världsledande produktionsutrustning med innovativa lösningar för tillverkning av elektronik. Med 30 års erfarenhet och 470 patent, når företaget mer än 2300 kunder i över 50 länder genom 10 dotterbolag samt distributörer över hela världen, företaget har cirka 97 procent av omsättningen från export.

-Vi är fantastiskt glada, överraskade och självklart väldigt stolta över att få motta detta pris i den hårda konkurrens som är. Priset är ett bevis på det fantastiska arbete som alla våra medarbetare gör, säger Charlott Samuelsson Sr VP Operational Excellence på Mycronic AB.

Efter en 16 månader lång tävlingsperiod i Europas största företagstävling nådde Mycronic AB och de andra vinnarna sitt mål. Tävlingen har under året involverat fler än 32 000 företag och över 227 000 personer från hela världen har lämnat sina röster.

Prominenta företrädare för näringslivet överlämnade priser till vinnarna i de 11 olika kategorierna och till ”European Public Champion”, det företag som totalt sett vann den publika omröstningen. Dessutom fick Roberto Polillo motta ”Lifetime Achievement Award” för sitt pionjärarbete inom informationsteknlologi.

– Den extraordinära förmåga till entreprenörsskap, innovationskraft, ledarskap och affärsmannaskap som uppvisas av mottagarna av ”Ruban d´Honneur” och de övriga vinnarna i tävlingens olika kategorier, visar hur mycket som går att uppnå på marknader med utmaningar. Alla deltagare är en heder för sitt land och vi önskar dem all lycka i framtiden, säger Jean Stephens, CEO på RSM.

– Det är otroligt inspirerande att se hur företag från hela Europa nätverkar och skapar nya kontakter och vi är självklart extra stolta över att ha en vinnare från Sverige i den prestigefyllda tävlingen, säger Karl Andersson, EBA ansvarig för på RSM i Sverige.

De elva kategorivinnarna har gått igenom en tävlingsprocess med skrivna bidrag, videoinspelningar för bedömning samt personliga intervjuer. Innan de nådde finalen sållades de fram ur gruppen av 678 nationella vinnare och 110 vinnare av ”Ruban d´Honneur”.

VINNARE

Kategori Vinnare Land
The RSM Entrepreneur of the Year Award Aerogen Ireland (Republic)
The Business of the Year Award with Turnover of €0-25m Clio Online Denmark
The Business of the Year Award with Turnover of €26-150m Grup Ametller Spain
The Business of the Year Award with Turnover of €150m or higher Figeac Aero France
The Award for Customer Focus Bel Medic Serbia
The Import/Export Award Mycronic AB Sweden
The ELITE Award for Growth Strategy of the Year Nef-Timur Real Estate Development Turkey
The Employer of the Year Award Relekta Norway
The Chairman's Selection Category Science4you S.A. Portugal
The Award for Environmental & Corporate Sustainability Wyke Farms United Kingdom
The UKTI Award for Innovation TEKEVER Portugal
Lifetime Achievment Award Winner Roberto Polillo Italy
European Public Champion YEDAS Turkey

Under 2015/16 års tävling fanns alla EU-marknader representerade, men även Turkiet, Norge, Schweiz, Serbien och Fd jugoslaviska republiken Makedonien. Deras sammanlagda omsättning överskrider 1,2 biljoner Euro och tillsammans sysselsätter de över 2,5 miljoner personer.

European Business Awards har stöttats av RSM sedan starten och är nu inne på sitt tionde år. Tävlingens primära syfte är att understödja utvecklingen av ett starkare och mer framgångsrikt företagande i Europa. Övriga sponsorer i tävlingen är UK Trade and Investment, ELITE och PR Newswire.

Patrik Högström, patrik.hogstrom@rsm.se, +46 31  719 17 19

Vanessa Wood, vanessa.wood@businessawardseurope.com, +44 796 6666 657