Amalias Hus vinnare i Stora Turismprisets regionfinal

Stockholm den 19 september 2007

Amalias Hus vinnare i Stora Turismprisets regionfinal

Amalias Hus har utsetts till vinnare i Stora Turismprisets regionfinal för området Jönköping, Halland och Västra Götaland. Nominerade var även Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn och GeKås Ullared. Amalias Hus går nu vidare som finalist till Stora Turismprisets riksfinal den 8 november i Stockholm.

"Det här kom verkligen som en överraskning. Att vi, i hård konkurrens med övriga kandidater, fick gå vidare till riksfinalen. Nu hoppas vi att vår historiska hotellmiljö, dess omgivningar och berättelserna om Amalia och hennes polkagrisar når ända fram till Stockholm, säger Marianne Larsson, ägare, Amalias Hus.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med Nutek som huvudman. Prissumman uppgår till 100 000 kr. Uttagningen av finalister sker via regionfinaler runt om i Sverige utifrån årets tema: "Den goda upplevelsen i turistföretagandet".

Juryn, som består av turistchefer från regionen, lämnade följande motivering om vinnaren: "På endast några år har ägarna till detta charmiga hotell lyckats bygga upp en unik miljö i ett av stadens 1700-tals hus. Hotellet består av flera äldre tätt placerade mindre trähus, som tillsammans bildar en charmig gårdsenhet och på ett genomtänkt sätt har rummen inretts med teman som knyter an till traktens historia och tradition. Storytelling ligger ju i tiden och här är exempel på äkta storytelling kan förhöja värdet på gästens upplevelse". Prisutdelare var Lars Engqvist, landshövding i Jönköpings län och värd för regionfinalen i Jönköping

Amalias Hus går vidare till riksfinal där Stiftelsens styrelse utser den av de sex regionfinalisterna som bäst lever upp till de satta kriterierna för Stora Turismpriset. Utdelningen av Stora Turismpriset 2007 sker i samband med Sveriges Rese- och Turistnärings årliga TRIP-dag (Travel Industry in Progress), och galakväll den 8 november på Café Opera i Stockholm då hela näringen samlas.

För vidare information kontakta: Anneli Sundström, informationschef, RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, 070-250 35 91.

Jury: Lena Larsson, Smålands Turism, Bo Öster, Västsvenska Turistrådet, Göran Jönsson, Region Halland.

Tidigare Stora Turismprisvinnare Ekoturismföreningen (2006), Göteborg (2005), SkiStar AB (2004), Anja Praesto och Jan Guillou för "I Arns fotspår" (2003), Ölands Skördefest (2002), Sveriges Campingvärdars Riksförbund, SCR (2001), Jamtli Historieland (2000), Dalhalla (1999), Liseberg (1998), Turism i Glasriket (1997), Medeltidsveckan (1996), Vasamuseet (1995), Jukkasjärvi och Rederiaktiebolaget Göta Kanal (delat pris 1994).

Fakta om Stiftelsen Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Nutek som huvudman, är en fristående stiftelse vars syfte är att främja utvecklingen av kunskap inom svensk turism. Till verksamheten hör Stora Turismpriset, samt stipendier för turismforskning och genomförande av utvecklingsprojekt. För mer information se: www.nutek.se/turistnaringen

Om RTS RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Projekten drivs enligt RTS tillväxtsmodell inom ramen för reseforum, entreprenörsforum och kompetensforum. Målet är att stimulera ett ökat resande och företagande för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt den svenska rese- och turistnäringen. RTS driver bland annat projekt inom partnerskapet TRIP, Hela Resan och Partnerskapet Turism. För vidare information, gå in på www.rtsverige.se.
Fakta om Nutek Nutek stärker näringslivet i Sverige genom att bidra till fler nya företag, fler växande företag och fler starka regioner. Nutek är en nationell myndighet. Nutek är ansvarig myndighet för turistnäringsfrämjande och ska utveckla näringspolitiska insatser för turistnäringen genom kunskapsbildning, kvalitetsutveckling och samverkan. För mer information se: www.nutek.se