Bästa upplevelserna i Sverige nominerade

Astrid Lindgrens Värld, Junibacken, Fotografiska, Stockholm Adventures, Skansen, Selma Spa, Kosta Boda Art Hotel och Kungsleden erbjuder de bästa upplevelserna i Sverige. Det anser norska, finska, danska, tyska, italienska, franska, brittiska och ryska researrangörer. På Svenska Turistgalan den 20 oktober avgörs vilken av dessa som är ”Den bästa upplevelsen i Sverige”.

Det internationella priset TRIP Global Award delas för fjärde gången ut till Den bästa upplevelsen i Sverige. Fjolårets vinnare var Göta Kanal Rederi. Bakom utmärkelsen står Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).

- Det är roligt att se så varierande nomineringar. Precis som förra året har allt från kultur till vildmarksäventyr valts ut. Vi kan också konstatera att turistmål baserade på unik svensk kultur, tradition och natur, starkt bidrar till Sveriges attraktionskraft som turistland, säger Jan Lundin, vd på Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).

Urvalsprocessen har genomförts på åtta viktiga utlandsmarknader för Sverige: Norge, Finland, Danmark, Tyskland, Italien, Frankrike, England och Ryssland. Juryn består av researrangörer från respektive land. Cirka 30 arrangörer deltar.

- Enligt vår prognos kommer antalet turister från utlandet att öka med 80 procent fram till år 2020. För att vi ska möta denna utmaning är det viktigt för oss att veta vilka typer av upplevelser som våra utländska besökare gärna åker till. Genom vår utmärkelse kan vi lyfta fram internationellt framgångsrika upplevelser i Sverige, vilka kan tjäna som förebilder för andra entreprenörer, säger Jan Lundin.

Under Svenska Turistgalan den 20 oktober på Berns Salonger avgörs vem som vinner TRIP Global Award och koras som Den bästa upplevelsen i Sverige. Turistnäringens pris, TRIP Award, och Stora Turismpriset delas även ut under galan.

Svenska Turistgalan är en årligen återkommande inspirations- och kunskapsdag med konferens, prisceremonier och galamiddag. Galan har etablerats som en mötesplats för näringens aktörer och intressenter. Läs mer om priset och de nominerade på www.turistgalan.se.

Nominerade till Trip Global Award 2011:
Astrid Lindgrens Värld, vd Mikael Ahlerup, 070 585 36 46, mikael.ahlerup@alv.se
Junibacken, kommunikationschef Jenny Helldahl, 08-587 230 78, 0737-04 12 22, jenny.helldahl@junibacken.se
Fotografiska, grundare Jan Broman, 0705-39 07 05, jan.broman@fotografiska.eu
Sthlm Adventures, vd och ägare Tomas Bergenfeldt, 0705-56 16 31, tomas@stockholmadventures.se
Skansen, kommunikationschef Lovisa Lönnebo, 0709 48 99 90, lovisa.lonnebo@skansen.se
Selma Spa, hotelldirektör Anders Pertun, 0565-166 01, anders.pertun@selmaspa.se
Kosta Boda Art Hotel, vd, Håkan Jalling, 0708-10 41 61, hakan.jalling@kostabodaarthotel.se
Kungsleden, pressansvarig STF, presschef Jenny Engström, 0735-45 26 44, jenny.engstrom@stfturist.se

För mer information, kontakta:
Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige, RTS, 070-458 27 29, jan.lundin@rts.se
Emilie Eliasson Hovmöller, vik. informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige, RTS, 070-710 74 18, emilie.eliasson-hovmoller@rts.se.

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande, för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. RTS har sedan 2010 det operativa ansvaret att utveckla, bemanna och driva ett nationellt utvecklingscenter, TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter. För vidare information, se www.rts.se.