Boda Borg är turistnäringens hetaste investeringsobjekt

PRESSMEDDELANDE Stockholm den 19 maj 2009 Boda Borg är turistnäringens hetaste investeringsobjekt

Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) arrangerade idag näringens Kapitalmarknadsdag. Efter en landsomfattande uttagning med ett hundratal kandidater kvalificerades 18 företag till dagen. Upplevelseföretaget Boda Borg röstades idag fram av ett 50-tal investerare som "det mest intressanta investeringsobjektet", tätt följd av Traveas och Klövsjö Panorama.

Boda Borg är ett svenskt koncept med världspatent som finns på åtta orter i Sverige samt på Irland. Affärsidén handlar om att låta gästerna bli en del av ett levande dataspel, s.k. reality gaming eller Quest. Visionen är att expandera Boda Borg till Stockholm, samt sex till åtta orter i Sverige och därefter till Europa och USA.

– Här ser vi ett företag som väl representerar innovativa turistentreprenörer med visioner som vida överträffar landets gränser. Boda Borgs engagerade ägare framförde en tydlig och inspirerande presentation som påvisar att konceptet är skalbart, fungerande och upplevelseinriktat för hela familjen, säger Jan Lundin, VD, Rese- och Turistnäringen i Sverige. Årets investeringsobjekt dominerades av fjälldestinationer och skidanläggningar samt hotelletableringar och internetbolag. Investeringsbehovet varierade från en miljon till en halv miljard och förhoppningen är att dagens investerarmöten ska leda till ett flertal konkreta investeringar.

För vidare information eller pressbilder, kontakta: Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige, 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se. David Spigner, koncernchef, Boda Borg Europa. Tfn +0691-76 4015, david.spigner@bodaborg.com. Jan Lundin, VD, Rese- och Turistnäringen i Sverige, RTS, 070-458 27 29, jan.lundin@rts.se.

Om RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige RTS är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. Medlemmar i RTS är SAS, SJ, Scandic Hotels, Strömma Turism och Sjöfart, SkiStar, Google, Svenska Mässan, Svenska Turistföreningen, Sveaskog Naturupplevelser, Föreningen Flygresearrangörer, Passagerarrederiernas Förening, Svenska Golfförbundet, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Linkon, Samtrafiken, Malmö Aviation, Norwegian Air Shuttle, Kolmårdens Djupark, Destination Gotland och AB Götakanalbolag. RTS medlemmar representerar över 1500 bolag verksamma inom rese- och turistnäringen. För vidare information, gå in på www.rts.se