Borgafjäll hotell, City Airline och Skistar vinnare av turistnäringens TRIP Award 2009

Borgafjäll hotell blev årets comeback, City Airline årets uppstickare och Skistar fick pris för bäst nyttjande av marknadsföring och distribution.

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, delar årligen ut TRIP Award till framgångsrika företag och entreprenörer. Vinnarna korades under Svenska Rese- och Turistgalan 2009, där även Stora Turismpriset och internationella TRIP Global Award delas ut.

Juryns motivering för årets starkaste comeback, Borgafjäll hotell: "Efter en lång och brokig historia känns det nu som Ralph Erskins gamla hotell i vildmarken äntligen har hittat hem och återuppstått i sin forna prakt. Borgafjäll är en sann comeback i sin rätta bemärkelse. Tack vare entreprenörens outtömliga engagemang och övertygelse har man tillsammans med sin personal lyckats skapat nytt liv i byn och en unik produkt som har letats sig ut i världen och gett genklang på den internationella marknaden" Juryns motivering för årets uppstickare, City Airline: "City Airline är ett flygbolag som gått sin egen väg och medvetet expanderat i sin egen takt. Idag är man ett nytänkande flygbolag som utifrån sin regionala bas, börjar ta steget fullt ut mot nya marknader. City Airline bevisar verkligen att en liten regional aktör kan växa utifrån sina egna förutsättningar på en begränsad marknad".
Juryns motivering för bäst nyttjande av marknadsföring/distribution, Skistar: "Bäst i klassen och skolexemplet på hur man genom sitt varumärke och strategiska tänkande på ett smart sätt kan arbeta med internet som marknadskanal. Skistars innovativa affärsmodell, som kretsar kring en ytterst konsekvent webbstrategi, bidrar även till att Skistar har blivit ett av de mest intressanta företagen på Stockholmsbörsen". Övriga finalister fick hedersomnämnanden, se länkat dokument. Bild: Vinnarna TRIP Award, från vänster Yvonne från Borgafjäll, Camilla från Skistar och Mathias från Skistar. Fotograf: Tibor Barany, www.tiborfoto.com/RTS2009

För vidare information, kontakta: Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige, mob: 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se.
Yvonne Lif-Lövbrand, VD, Hotell Borgafjäll, 070-620 22 76, yvonne@hotelborgafjallen.com. Camilla Jonsson, Försäljningschef, Ciry Airline, 0707-60 80 33 Mats Årjes, VD, Skistar, 0280-880 80, mats.arjes@skistar.com TRIP = Travel Industry in Progress

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. Medlemmar i RTS är SAS, SJ, Scandic Hotels, Strömma Turism och Sjöfart, SkiStar, Svenska Mässan, Svenska Turistföreningen, Sveaskog Naturupplevelser, Föreningen Flygresearrangörer, Passagerarrederiernas Förening, Svenska Golfförbundet, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Linkon, Samtrafiken, Malmö Aviation, Fly Nordic, Kolmårdens Djupark och AB Götakanalbolag. RTS medlemmar representerar över 1500 bolag verksamma inom rese- och turistnäringen. För vidare information, gå in på www.rts.se.