Borgafjäll vinnare i Stora Turismprisets regionfinal

Borgafjäll vinnare i Stora Turismprisets regionfinal

Hotell Borgafjäll har utsetts till vinnare i Stora Turismprisets regionfinal för området Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Nominerade var även Piteå Havsbad och Urkultfestivalen. Hotell Borgafjäll går nu vidare som finalist till Stora Turismprisets riksfinal den 22 oktober i Stockholm.

– Underbart, jag kan inte säga annat. Vi har kämpat i så många år, långt upp i norr tillsammans med familjen, medarbetare och inte minst med aktörer i området. Att gå vidare som finalist till galan betyder väldigt mycket, inte bara för oss utan förhoppningsvis för hela Södra Lappland. Om vi kammar hem priset i Stockholm, och det ska vi försöka göra, Yvonne Lif-Lövbrand, VD, Hotell Borgafjäll.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med, Tillväxtverket som huvudman, och i samarbete med RTS. Prissumman är 100 000 kr. Uttagningen av finalister sker via regionfinaler runt om i Sverige. Juryn lämnade följande motivering om vinnaren: " Där allmän väg slutar och de storslagna fjällmassiven markerar gränsen mot Norge har framsynta människor med djärva idéer skapat någonting som andra inte trodde möjligt Hotellets till synes djärva men målmedvetna satsning i den lilla lapplandsorten är lönsam och en god förebild för rural turism i norra Sverige, där familjen Lövbrand genom kreativitet har vänt mångmiljonförluster till en ljus framtid där de nu återinvesterar miljonvinster i sin hemkommun". Prisutdelare var Bo Källstrand, landshövding i Västernorrlands län och värd för regionfinalen i Härnösand. Hotell Borgafjäll går vidare till riksfinal där Stiftelsens styrelse utser den av de sex regionfinalisterna som bäst lever upp till de satta kriterierna för Stora Turismpriset. Utdelningen av Stora Turismpriset 2009 sker i samband med Svenska Rese- och Turistgalan den 22 oktober.

För vidare information kontakta: Anneli Sundström, informationschef, RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se.
Yvonne Lif-Lövbrand, VD, Hotell Borgafjäll, 070-620 22 76, yvonne@hotelborgafjallen.com.

Jury: Erika Larsson, länsturistchef, Mitt Sverige Turism, Roger Marjavaara, Kulturgeografiska institutionen, Umeå universitet, Göran Ericsson, professor, Institutionen för vilt, fisk och miljö, SLU Umeå, Hans Gelter, FD, Institutionen för musik och media, Luleå tekniska universitet, Sten-Anders Gustafsson, VD vid ALMI Företagspartner Nord, Yngve Bergkvist, VD Icehotel.

Tidigare Stora Turismprisvinnare Wij Trädgårdar (2007), Ekoturismföreningen (2006), Göteborg (2005), SkiStar AB (2004), Anja Praesto och Jan Guillou för "I Arns fotspår" (2003), Ölands Skördefest (2002), Sveriges Campingvärdars Riksförbund, SCR (2001), Jamtli Historieland (2000), Dalhalla (1999), Liseberg (1998), Turism i Glasriket (1997), Medeltidsveckan (1996), Vasamuseet (1995), Jukkasjärvi och Rederiaktiebolaget Göta Kanal (delat pris 1994).

Information om Stiftelsen och Stora Turismpriset finns på www.tillvaxtverket.se/stiftelsen Information om Tillväxtverket finns på www.tillvaxtverket.se Information om RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, finns på www.rts.se Information om Svenska Turistgalan finns på www.turistgalan.se