Dämpad tillväxt för turistnäringen 2013

Resandet till, från och inom Sverige samt antalet gästnätter beräknas öka med en procent sammantaget under 2013 enligt turistnäringens tillväxtprognos. Prognosen visar en fortsatt stark efterfrågan på flygresor där svenskarnas fritidsresande utomlands driver utvecklingen. Affärsresandet dämpas däremot under det första halvåret, vilket bland annat sänker prognosen för gästnätter. Utvecklingen beräknas ta ny fart under det tredje och fjärde kvartalet. Tillväxtprognosen tas fram av Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), inom ramen för TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter.

Trots stor turbulens på flygmarknaden ses en fortsatt stark efterfrågan på flygresor som förväntas öka med två procent under 2013. Även tågresor beräknas öka med två procent under 2013. Gästnätterna visar däremot en dämpad tillväxttakt med endast en procents ökning för 2013 (jmf 2% prognos 2012) främst på grund utav det minskade affärsresandet och antalet konferenser. Sjötrafiken fortsätter att minska under 2013 med en procent (jmf +/-0 prognos 2012) delvis till följd av den svaga ekonomiska utvecklingen på svenska närmarknader där fritids- och shoppingresor till Sverige mattas av med anledning av den starka svenska kronan.

– Konjunkturläget i Sverige och Europa har påverkat den svenska turistnäringen i stor omfattning under 2012. VI har reviderat siffrorna vid två tillfällen och sänkte slutligen helårsprognosen för 2012. Utifrån de indikatorer vi använder så ser vi nu att 2013 kan bli ett bättre år än 2012 för turistnäringen, säger Jan Lundin, VD, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).

Utfallet för det tredje kvartalet 2012 visar att det totala resandet och boendet minskade med en procent jämfört med motsvarande period 2011. Det mest utmärkande är det negativa resultatet för gästnätter som minskade med en procent jämfört med föregående år och sjötrafikens passagerare som minskade med fem procent. I och med det svaga utfallet för kvartal tre revideras helårsprognosen för 2012 till en volymtillväxt på plus minus noll.

Utfall för Q3            2012                                    Prognos för 2013

Sjötrafik     -5 procent                                    Sjötrafik     -1 procent

Flyg          +2 procent                                    Flyg           +2 procent

Tåg           +5 procent                                    Tåg            +2 procent

Biltrafik      0 procent                                    Biltrafik       +1 procent

Gästnätter -1 procent                                    Gästnätter    +1 procent

Utfall Index:   0 procent                          Prognos 2013: + 1 procent

– Även om utvecklingen beräknas vända i slutet av 2013 så blir det tufft med lönsamheten för de turistföretag som riktar sig mot det vikande affärsresesegmentet. Därtill bidrar den starka kronan till att det blir dyrare för utländska besökare att semestra i Sverige och för svenskarna blir det valutamässigt billigare att semestra utomlands. Utmaningen för turistföretagen 2013 är att bli ett attraktivt alternativ för den svenska konsumenten. Det som krävs för att uppnå bättre tillväxtsiffror framöver är att konjunkturen vänder, avslutar Jan Lundin, VD, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).

Turistnäringens tillväxtprognos baseras på ett index med passagerarvolymer från alla trafikslag samt antal gästnätter. Data från befintliga statistikunderlag sammanställs och analyser görs sedan utifrån bland annat långa trender som exempelvis resvanor och korta faktorer som valutaförändringar, disponibel inkomst, arbetsmarknad och kapacitet inom näringen. Tillväxtprognosen publiceras kvartalsvis, med syfte att tillhandahålla alla rese- och turistverksamheter ett prognosverktyg som underlättar beslut om planerade satsningar och investeringar i näringen.

För hela rapporten, se nedanstående länk eller via www.trip.se

För mer information kontakta:
Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-458 27 29, jan.lundin@rts.se
Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande, för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. RTS har sedan 2010 det operativa ansvaret att utveckla, bemanna och driva ett nationellt utvecklingscenter, TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter. För vidare information, se www.rts.se.