Dämpad tillväxt men 2014 förutspås bli ett ”superturistår”

Idag presenteras turistnäringens trendanalys på nationella Tillväxtdagen i Göteborg. Tillväxttakten i turistnäringen har dämpats ytterligare och prognosen för den totala omsättningen 2020 är 407 miljarder – en minskning med 32 miljarder jämfört med fjolårets prognos.

Jan Lundin, generalsekreterare för Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), menar att det blir svårt att uppnå turistnäringens vision om en omsättning på 500 miljarder i branschen fram till 2020. Tillväxttakten behöver i så fall öka 7,8 procent varje år, vilket motsvarar en omsättningsökning på 28 miljarder per år.

- Nu måste vi bryta mönstret. Det är tredje gången vi skriver ned prognosen för näringens tillväxt. Utan tydliga prioriteringar från offentligt håll och nya investeringar är risken att vi fortsätter att skriva ned tillväxten ytterligare fram till 2020. Trenden pekar därför på att det snarare är ett realistiskt mål att nå en omsättning på 500 miljarder kronor i branschen år 2030, säger Jan Lundin.

Svenskar reser mer än någonsin både i Sverige och utomlands. Svenska och utländska gästnätter ökade och flygresorna har ökat med åtta procent. Även näringslivets resande har ökat betydligt jämfört med de senaste åren.

- Detta i kombination med svenskarnas goda privatekonomi och utlandsmarknadernas förbättrade konjunkturläge, banar väg för att 2014 blir ett ”superturistår”, säger Jan Lundin.

Samtidigt visar trendanalysen en allt tuffare global konkurrens om de internationella resorna. USA har en vision om att vara destination nummer 1 i världen, Japan anser att ökad turism är den näst viktigaste åtgärden för att få fart på ekonomin, Indien vill fördubla sin andel av internationell turism till 2017 och Kina investerar bland annat i 80 nya flygplatser till 2016.

Turismen i Sverige omsätter idag 275 miljarder kronor. I fjolårets trendanalys beräknades de utländska besökarna omsätta 204 miljarder kronor. Nu skrivs den siffran ned till 190 miljarder. Omsättningen för svenska resenärer skrivs även ned från 235 miljarder till 217 miljarder.

Ladda ned hela rapporten här

För mer information, kontakta gärna:
Jan Lundin, generalsekreterare/CEO, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) 070-458 27 29, jan.lundin@rts.se.

Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) är en näringslivsorganisation vars övergripande mål är att få turistnäringen att växa. Det gör vi genom att visa turistföretagare vilka möjligheter som finns, identifiera vad som krävs för att bli framgångsrik och därefter ge stöd till att utvecklas. Tillsammans med våra medlemmar, andra aktörer i näringen, offentlig sektor och genom vårt delägarskap i Swedish Tourism Innovation Center AB (svb), bygger vi en plattform för turistnäringens intressenter.