Flyget visar vägen i turistnäringens tillväxtprognos 2011

Flyget visar vägen i turistnäringens tillväxtprognos 2011

Resandet till, från och inom Sverige samt antalet gästnätter beräknas öka med 2 procent under 2011. Den prognosen gör Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) genom ett index som lanserades i år. Prognosen som visar en stark ökad efterfrågan på flyg och gästnätter ger en tydlig signal om att svenskarnas konsumtion av resor ökar kraftigt, framför allt privatkonsumtionen, men även affärsresandet.

RTS index baseras på volymer från alla trafikslag samt antal gästnätter. Data från befintliga statistikunderlag sammanställs och analyser görs sedan utifrån bland annat långa trender som exempelvis resvanor och korta faktorer som valutaförändringar, disponibel inkomst, arbetsmarknad och kapacitet inom näringen.

Utfallet för det tredje kvartalet 2010 visar att det totala resandet och boendet hamnar på en rekordnivå jämfört med motsvarande period 2009, men med stora skillnader mellan trafikslagen. Flygresenärerna ökade med hela 12 procent och gästnätter med 6 procent under Q3, medan tåget minskar med en procent och resande via bil och rederier kvarstår oförändrad.
– Vi ser en spännande utveckling för 2011. Prognosen visar att resor och övernattningar sammantaget kommer att öka med 2 procent. Positivt och anmärkningsvärt är att alla parametrar pekar på tillväxt, dvs. att resor med tåg, flyg, rederier, bil och även övernattningar i Sverige kommer att öka. Det som kan vara ett orosmoln är att den internationella finansiella oron sprider sig, vilket kan ha en negativ inverkan på framtiden, säger Björn Arvidsson, analyschef, RTS.

Utfall för Q3 2010 Prognos för 2011 Rederier 0 procent Rederier +2 procent Flyg +12 procent Flyg + 6 procent Tåg -1 procent Tåg + 3 procent Biltrafik 0 procent Biltrafik + 1 procent Gästnätter +6 procent Gästnätter + 6 procent Utfall RTS Index Q3 2010*: +2 Prognos RTS Index 2011: + 2 procent

– Att flyget visar vägen för tillväxt är något av ett trendbrott. Det här innebär att det internationella resandet ökar och nu måste flygbolagen öka både antalet turer och införa nya linjer. Om nu dessutom några av våra viktigaste marknader, som Tyskland, Frankrike och England, åter visar framtidstro och tillväxt så kommer det även att få positiva effekter på resande till Sverige under år 2011, säger Jan Lundin, VD, RTS .
RTS Index publiceras kvartalsvis, med syfte att tillhandahålla alla rese- och turistnära verksamheter ett prognosverktyg som förutser, underlättar och berättigar planerade satsningar och investeringar i näringen.

För hela rapporten, se nedanstående länk eller via www.rts.se

För mer information kontakta: Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-458 27 29 Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-250 35 91 Björn Arvidsson, analyschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070 594 19 30 *I det sammanvägda indexet har biltrafik och gästnätter en större tyngd än övriga trafikslag.

RTS är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera tillväxt via ett ökat entreprenörskap och företagande för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. RTS medlemmar representerar över 1500 bolag verksamma inom rese- och turistnäringen. För vidare information, gå in på www.rts.se.

RTS