Kolmården vinnare i Stora Turismprisets regionfinal

Kolmården vinnare i Stora Turismprisets regionfinal

Kolmårdens Djurpark har utsetts till vinnare i Stora Turismprisets regionfinal för området Stockholm, Södermanland, Östergötland och Gotland. Nominerade var även Grinda Wärdshus och Svenska Kulturpärlor. Kolmården går nu vidare som finalist till Stora Turismprisets riksfinal den 23 oktober i Stockholm.

"Fantastiskt inspirerande för hela organisationen att vår verksamhet uppmärksammas. Det är glädjande bara vara nominerad i detta sammanhang och det för andra året i rad trots tuff konkurrens", säger Lars Lindvall, marknadschef, Kolmårdens Djurpark.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med, Nutek som huvudman, och i samarbete med RTS. Prissumman är 100 000 kr. Uttagningen av finalister sker via regionfinaler runt om i Sverige.

Juryn lämnade följande motivering om vinnaren: " Kolmården som besöksattraktion är väl förankrad i Norrköpings kommun och gör sedan decennier betydande insatser för turismen, både lokalt och nationellt. Företaget bidrar starkt till hög beläggning på hotell och andra boendeanläggningar i Norrköping med omnejd. Företaget satsar på att vara mer än en nöjespark och har bland annat satsat på en Safari Camp. Verksamheten har visat en långsiktig positiv ekonomisk utveckling och antalet besökare ökar ständigt". Prisutdelare var Bo Könberg, landshövding i Södermanlands län och värd för regionfinalen i Nyköping.

Kolmården går vidare till riksfinal där Stiftelsens styrelse utser den av de sex regionfinalisterna som bäst lever upp till de satta kriterierna för Stora Turismpriset. Utdelningen av Stora Turismpriset 2008 sker i samband med Svenska Rese- och Turistgalan den 23 oktober.

För vidare information kontakta: Anneli Sundström, informationschef, RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, 070-250 35 91. Lars Lindvall, marknadschef, Kolmårdens Djurpark, 070-783 36 05.

Jury: Göran Andersson, lektor, Södertörns högskola, Bengt Sahlberg, professor, turismvetenskap, Inga-Britt Gustafsson, Restauranghögskolan, Örebro universitet, Torkel Molin, FD, Högskolan på Gotland, Peter Lindqvist, VD, Stockholm Visitors Board, Susanne Landqvist, VD Östsvenska Turistrådet, Ola Nilsson, VD Sörmlandsturism.

Tidigare Stora Turismprisvinnare Wij Trädgårdar (2007), Ekoturismföreningen (2006), Göteborg (2005), SkiStar AB (2004), Anja Praesto och Jan Guillou för "I Arns fotspår" (2003), Ölands Skördefest (2002), Sveriges Campingvärdars Riksförbund, SCR (2001), Jamtli Historieland (2000), Dalhalla (1999), Liseberg (1998), Turism i Glasriket (1997), Medeltidsveckan (1996), Vasamuseet (1995), Jukkasjärvi och Rederiaktiebolaget Göta Kanal (delat pris 1994).