Kosta Boda Art Hotel finalist till Stora Turismpriset

Kosta Boda Art Hotel från området Kalmar, Kronoberg, Blekinge och Skåne, går vidare till Stora Turismprisets final på Svenska Turistgalan den 20 oktober i Stockholm.

Bengt Sjöström, vd Kosta Boda Art Hotel

-  Att bli nominerad till både Stora Turismpriset och TRIP Global Award för ”Den bästa upplevelsen i Sverige” samma år är ett fantastiskt erkännande på att vi har skapat något världsunikt här i Kosta. Sju av världens tio bästa glasformgivare och inte minst vår härliga personal håller ett månghundraårigt hantverk och kulturarv vid liv, säger Bengt Sjöström, vd på Kosta Boda Art Hotel.

Stora Turismpriset delas årligen ut till aktörer som har främjat och utvecklat svensk turism, av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med Tillväxtverket som huvudman. Stiftelsen samarbetar kring nominering och utdelning med Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS). Prissumman är 100 000 kronor.

Uttagningen av finalister har skett via nomineringar av allmänheten. RTS har samlat ihop nomineringarna och skickat ut dem till de sex områden där företagen verkar. En jurygrupp i varje område har sedan röstat fram en finalist till Stora Turismpriset. Stiftelsens styrelse utser en slutlig vinnare av Stora Turismpriset 2011 som offentliggörs under galan på China Teatern i Stockholm den 20 oktober.

Juryn lämnade följande motivering om vinnaren:

”Kosta Boda Art Hotel har fångat upp vårt kulturarv och hantverk på ett ungt, innovativt och marknadsmässigt sätt. Genom att göra hela hotellet till en utställningsplats med glasbaren som kronan på verket, har en ny designupplevelse kring glas etablerats. Dessutom är Kosta Boda Art Hotel ett utmärkt exempel på hur ett tidigare starkt varumärke expanderats, förnyats och utvecklats i nya målgrupper och mot nya marknader. ”

För mer information om galan, se www.turistgalan.se

För mer information om Kosta Boda Art Hotel, kontakta:
Bengt Sjöström, vd Kosta Boda Art Hotel, 0708-16 11 83, bengt@kostabodaarthotel.se