Kurbits föregångsexempel i EU: Vässar innovationsförmågan för turistföretag i Europa

Kurbits affärsutvecklingsprogram, specialdesignat för småskaliga företag inom turistnäringen, är utnämnt av EU-kommissionen som ett föregångsexempel inom ramen för EU-strategin ”Europe, the world’s No 1 tourist destination”. Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), är nu en av EU-kommissionens utvalda aktörer som ska sprida kunskap och vässa innovationsförmågan för turistföretag i Europa.

Kurbits drivs och vidareutvecklas av Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS). Kurbits är det första nationella affärsutvecklingsprogrammet som vänder sig specifikt till småskaliga turistföretag med branschanpassad metodik, innehåll och verktyg. Kurbits har nu utnämnts som föregångsexempel inom EU för sektorsövergripande initiativ och innovation inom turismområdet som medel att stimulera konkurrenskraft inom sektorn med medverkan av små och medelstora företag.

EU-kommissionen har granskat processen för Kurbits affärsutvecklingsprogram Kurbits har fått utnämningen för processens skalbarhet och innovationshöjd. Kurbitsprocessen är framtagen i gränsöverskridande samverkan med aktörer från privat och offentlig sektor, samt akademin, vilket innebär att den enkelt kan tillämpas andra kulturer, länder och näringar.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla engagerade runtom i Sverige som är med och bidrar till den spännande utvecklingen av Kurbits. Det här är ett erkännande att vi på ett konkret sätt kan bidra till att utveckla konkurrenskraft och innovationsförmåga inom turism, inte bara i Sverige utan även i övriga Europa, säger Jan Lundin, VD, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).

EU-kommissionens mål med utnämningen är att ta fram rekommendationer för användning av väl fungerande modeller för att stärka turistföretag och att överföra bästa praxis inom turismområdet inom hela EU. Ett flertal länder har redan visat intresse för Kurbitsprocessen och under hösten kommer RTS att medverka vid ett antal möten och konferenser för att presentera Kurbits.

Den 4 december, i anslutning till Svenska Turistgalan, presenteras vidare information om EU-utnämningen, Kurbitsprocessen och kommande utveckling. Medverkar gör representanter från EU-kommissionen och RTS. Tid kl 09:00-09:45 i Stockholm vid China Teatern. Anmäl er senast den 25 november via charlotta.gronlund@rts.se.

Här är hela rapporten från EU-kommissionen kring utnämningen:

För mer information kontakta:
Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-458 27 29
Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-250 35 91

Om Kurbits
Kurbits är resultatet av ett samarbete mellan RTS, Region Dalarna, meNY, Högskolan Dalarna och affärsutvecklare med erfarenhet av turistnäringen. Målet är att ge företag inom turistnäringen möjlighet att öka lönsamheten i sin verksamhet. Sedan januari 2012 ägs och drivs Kurbits av Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS). Över 400 företagare har genomgått programmet runtom i landet och har via Kurbits utvecklat sin verksamhet och ökat sin lönsamhet. Vid en undersökning visas att 27 procent av Kurbitsbolagen har nyanställt, 33 procent nyinvesterat och 25 procent har utvecklat nya produkter som en följdeffekt av Kurbits.
Läs mer www.kurbits.org