Kurbitseffekt för turistföretagare i hela Sverige

Kurbits är det första nationella affärsutvecklingsprogrammet som vänder sig specifikt till företag i turistnäringen. Vid årsskiftet 2013 är över 400 turistföretag engagerade i Kurbits samt att programmet har 33 processledare runtom i Sverige. Företagen har via Kurbits utvecklat sin verksamhet och ökat sin lönsamhet. En viktig komponent i Kurbits är den lokala och regionala förankringen, där destinationernas vision och strategi löper som en röd tråd genom programmen.

Sedan januari 2012 ägs och drivs Kurbits av Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) och utvecklas inom ramen för TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter.

- Det är fantastiskt att se resultatet av Kurbits. Effekten talar för sig själv och det här är första gången som vi har specialdesignat och kvalitetssäkrat ett program specifikt för turistföretagare. Det som startade som ett pilotprojekt i Dalarna har nu utvecklats till ett nationellt innovationssystem med branschanpassad metodik, innehåll och verktyg för småskaliga företag, säger Jan Lundin, VD Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).

För vidare information, se bifogad bild "Kurbitseffekt" samt www.kurbits.org för allt om Kurbits Affärsutveckling

För mer information kontakta:
Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-458 27 29, jan.lundin@rts.se
Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande, för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. RTS har sedan 2010 det operativa ansvaret att utveckla, bemanna och driva ett nationellt utvecklingscenter, TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter. För vidare information, se www.rts.se.