Lennart Mankert ny ordförande för Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS)

PRESSMEDDELANDE Stockholm den 16 mars 2010

Lennart Mankert ny ordförande för Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS)

Lennart Mankert, Svenska Mässans koncernchef, har utsetts till ny styrelseordförande för Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS). Claes-Göran Österlund lämnar över ordförandeskapet efter fyra år på posten. Beslutet fattades vid RTS:s bolagsstämma och vice ordförande blev Jan Larsén, VD på Strömma Kanalbolaget. – Efter många år som styrelsemedlem i RTS, ser jag nu fram emot att ta över ordförandeposten och engagera mig än mer i verksamheten. Vi står inför en expansiv period och med tanke på alla spännande utvecklingsprojekt som drivs inom RTS så kan jag lova att vi kommer att bidra med resultat för hela rese- och turistnäringen, säger Lennart Mankert.

För vidare information, kontakta: Lennart Mankert, ordförande, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), tel. 070 880 80 00 Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige tel 070 250 35 91

Bild Lennart Mankert, bifogad

Om RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige RTS är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera tillväxt via ett ökat entreprenörskap och företagande för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. Styrelsemedlemmar i RTS är SAS, SJ, Strömma Turism och Sjöfart, SkiStar, Svenska Mässan, Sveaskog Naturupplevelser, STF Svenska Turistföreningen, FRA Föreningen Flygresearrangörer, SGF Svenska Golfförbundet, Linkon, Samtrafiken, Malmö Aviation, Norweigan Air Shuttle, Hertz, Grand Hotel, Destination Gotland och AB Götakanalbolag. RTS medlemmar representerar över 1500 bolag verksamma inom rese- och turistnäringen. För vidare information, gå in på www.rts.se.