Nominera till Stora Turismpriset 2011!

Nu är det dags att nominera kandidater till Stora Turismpriset 2011. Urvalsprocessen sker på regional nivå för att tydligare synliggöra engagemanget inom turistnäringen. Respektive regionvinnare offentliggörs under september i samband med en prisceremoni och Stora Turismprisets vinnare koras vid Svenska Turistgalan den 20 oktober på Berns i Stockholm. Fjolårets vinnare var Fotografiska.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Prissumman uppgår till 100 000 kronor. Stiftelsen samarbetar kring nomineringar och utdelning med näringslivsorganisationen RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige.

Nomineringskriterier: Nominera företag, organisation eller institution med regional förankring, som genom föredömliga insatser inom nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet i företagandet, bidragit till att främja och utveckla svensk turism. Priset kan lyfta fram exempel på ”väl förrättat värv” i nya djärva projekt, såväl som långvarigt och framgångsrikt arbete.

Nomineringarna granskas av regionala jurygrupper och de regionala vinnarna offentliggörs i september. Stiftelsens styrelse utser sedan en slutlig vinnare av Stora Turismpriset 2011. Vem detta är avslöjas under Svenska Turistgalan den 20 oktober på Berns i Stockholm.

Till och med den 15 augusti 2011 kan kandidater nomineras.
För nominering av kandidat, gå in på www.turistgalan.se/storaturismpriset och följ anvisningarna.

Tidigare Stora Turismprisvinnare
Fotografiska (2010), Ystad kommun (2009), Kolmårdens Djurpark (2008), Wij Trädgårdar (2007), Ekoturismföreningen (2006), Göteborg (2005), SkiStar AB (2004), Anja Praesto och Jan Guillou för ”I Arns fotspår” (2003), Ölands Skördefest (2002), Sveriges Campingvärdars Riksförbund, SCR (2001), Jamtli Historieland (2000), Dalhalla (1999), Liseberg (1998), Turism i Glasriket (1997), Medeltidsveckan (1996), Vasamuseet (1995), Jukkasjärvi och Rederiaktiebolaget Göta Kanal (delat pris 1994).

För vidare information, kontakta:
Emilie Eliasson Hovmöller, vik. informationschef RTS, 070-710 74 18, emilie.eliasson-hovmoller@rts.se, Agneta Florin, Tillväxtverket, 08-6819151, agneta.florin@tillväxtverket.se. Se även Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, www.tillvaxtverket.se/stiftelsen, RTS, www.rts.se, Tillväxtverket, www.tillvaxtverket.se.

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. RTS har sedan 2010 det operativa ansvaret att utveckla, bemanna och driva ett nationellt utvecklingscenter, TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter. För vidare information, se www.rts.se