Orsa Grönklitt vinnare i Stora Turismprisets regionfinal

Orsa Grönklitt vinnare i Stora Turismprisets regionfinal

Orsa Grönklitt har utsetts till vinnare i Stora Turismprisets regionfinal för området Jämtland, Uppsalalän, Gävleborg och Dalarna. Nominerade var även Peace & Love och Kall Auto Lodge. Orsa Grönklitt går nu vidare som finalist till Stora Turismprisets riksfinal den 22 oktober i Stockholm.

– Att vara kandidat till det finaste turistpriset i Sverige känns helt oslagbart. Vi har tidigare blivit utsedda till årets comeback inom näringen. Bara det blev en dörröppnare hos investerare och inte minst hos marknaden. Nu är detta ytterligare en fjäder i hatten, den finaste kvalitetsstämpeln, som jag har mina fantastiskt engagerade medarbetare och investerare att tacka för, säger Torbjörn Wallin, VD, Orsa Grönklitt.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman, och i samarbete med RTS. Prissumman är 100 000 kr. Uttagningen av finalister sker via regionfinaler runt om i Sverige.

Juryn lämnade följande motivering om vinnaren: " Orsa Grönklitt är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och har en utveckling som saknar motsvarighet i turistsverige. Genom att bygga upp en "folkrörelse" kring bolaget har man skapat en ovanligt stabil grund och stöd för fortsatt tillväxt på ett regionalt, nationellt och internationellt plan. Orsa Grönklitt har på ett intelligent sätt kombinerat lokal lojalitet med nationella resurser och internationell marknadsföring". Prisutdelare var Maria Norrfalk, landshövding för Dalarna och värd för regionfinalen i Falun. Orsa Grönklitt går vidare till riksfinal där Stiftelsens styrelse utser den av de sex regionfinalisterna som bäst lever upp till de satta kriterierna för Stora Turismpriset. Utdelningen av Stora Turismpriset 2009 sker i samband med Svenska Rese- och Turistgalan den 22 oktober.
Bifogad bild: Torbjörn Wallin, VD, Orsa Grönklitt och landshövding Maria Norrfalk

För vidare information kontakta: Anneli Sundström, informationschef, RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se.
Torbjörn Wallin, VD, Orsa Grönklitt, 070-649 12 89, torbjorn.wallin@orsagronklitt.se

Jury: Robert Pettersson, FD, Etour, Mittuniversitet, Östersund, Mats Forslund, VD Jämtland Härjedalen Turism, Östersund, Lotta Magnusson, Region Dalarna, Jörgen Elbe, FD, Högskolan Dalarna, Carina Åkerberg, Region Gävleborg.

Tidigare Stora Turismprisvinnare Kolmårdens Djurpark (2008), Wij Trädgårdar (2007), Ekoturismföreningen (2006), Göteborg (2005), SkiStar AB (2004), Anja Praesto och Jan Guillou för "I Arns fotspår" (2003), Ölands Skördefest (2002), Sveriges Campingvärdars Riksförbund, SCR (2001), Jamtli Historieland (2000), Dalhalla (1999), Liseberg (1998), Turism i Glasriket (1997), Medeltidsveckan (1996), Vasamuseet (1995), Jukkasjärvi och Rederiaktiebolaget Göta Kanal (delat pris 1994).

Information om Stiftelsen och Stora Turismpriset finns på www.tillvaxtverket.se/stiftelsen Information om Tillväxtverket finns på www.tillvaxtverket.se Information om RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, finns på www.rts.se Information om Svenska Turistgalan finns på www.turistgalan.se