Pressinbjudan: Riksfinal Stora Turismpriset och TRIP Award på Café Opera

Riksfinal Stora Turismpriset och TRIP Award på Café Opera den 8 november

Välkomna att närvara då vinnarna av Stora Turismpriset 2007 och rese- och turistnäringens TRIP Award koras. Prisceremonin sker i samband med TRIP-dagen, Rese- och Turistgalan 2007.

Stora Turismpriset Uttagningen av finalister till Stora Turismpriset har för första gången någonsin skett via regionfinaler runt om i Sverige. Sala Silvergruva, Kolmårdens Djurpark, Mannaminne, Sweden Rock Festival, Amalias Hus och Wij Trädgårdar är regionvinnarna som har kvalificerat till riksfinal. Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med Nutek som huvudman. Prissumman uppgår till 100 000 kr och vinnaren utses utifrån årets tema: "Den goda upplevelsen i turistföretagandet".

TRIP Award RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, uppmärksammar via TRIP Award framgångsrika entreprenörer och det goda företagandet inom näringen. TRIP Award lyfter fram de goda exemplen inom rese- och turistnäringen. Kategorier och nominerade till TRIP Award 2007.

Årets uppstickare: - Opera på Skäret - Fabriken Furillen - Flygstolen Nordic

Starkast comeback: - Sätra Brunn Hälsobrunn - Sala Silvergruva - Sörmlands Turism

Bäst marknadsföring och distribution: - Solresor i Sverige - Lotus Travel - Göta Kanalbolag

Hållpunkter den 8 november: 19:30 Prisceremoni för Stora Turismpriset på Café Opera, Stockholm. Prisutdelare: Björn Eriksson, ordförande, Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Landshövding alt länsråd närvarar tillsammans med respektive regionfinalist.
19:55 Artist, uppträdande 20:05 Prisceremoni för TRIP Award på Café Opera, Stockholm. Prisutdelare: Jan Lundin, VD, Rese- och Turistnäringen i Sverige 20:30 Middag 21:30 Efterföljande mingel

Övriga deltagare: Cirka 400 deltagare från rese- och turistnäringen. Gå in på galasajten www.rtsverige.se/8november för att ta del av hela programmet för den 8 november.

För mer information kontakta gärna: Informationschef Anneli Sundström, Rese- och Turistnäringen i Sverige, tfn: 070-250 35 91. Mail: anneli.sundstrom@rtsverige.se.

För att ta del av pressmeddelanden om finalisterna till Stora Turismpriset samt till TRIP Award, se bifogade dokument, eller www.rtsverige.se. För att ta del av film där finalisterna presenterar sig, gå in på galasajten www.rtsverige.se/8november.

Välkomna!