Pressinbjudan Stora Turismprisets regionfinal i Karlstad

Regionfinal Stora Turismpriset på Clarion Hotel Plaza

För första gången någonsin hålls regionala finaler i uttagningen till Stora Turismpriset. Nu är det dags att kora den regionala vinnaren för området Värmland, Västmanland och Örebro. De som har nominerats till regionfinalen är Sala Silvergruva, Nobelhuset i Karlskoga och Skogens Konung i Kolarbyn. Vinnaren går vidare till riksfinalen i Stockholm den 8 november.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med Nutek som huvudman. Tisdag 11 september koras den regionala vinnaren vid en ceremoni på Clarion Hotel Plaza i Karlstad. Värd för prisceremonin är Värmlands landshövding Eva Eriksson. Efter utdelningen hålls ett seminarium om golfturism som en motor för utveckling i regionen.

Media är välkomna att närvara vid prisutdelningen och efterföljande seminarium.

Hållpunkter: 13.00 Prisceremoni på Clarion Hotel Plaza, Karlstad 14.00 Seminarium om golfturism 15.00 Efterföljande mingel

För mer information kontakta gärna: Informationschef Anneli Sundström, Rese- och Turistnäringen i Sverige, tfn: 070-250 35 91

Se även bifogad inbjudan för mer information.

Välkomna!

Tidigare Stora Turismprisvinnare Ekoturismföreningen (2006), Göteborg (2005), SkiStar AB (2004), Anja Praesto och Jan Guillou för "I Arns fotspår" (2003), Ölands Skördefest (2002), Sveriges Campingvärdars Riksförbund, SCR (2001), Jamtli Historieland (2000), Dalhalla (1999), Liseberg (1998), Turism i Glasriket (1997), Medeltidsveckan (1996), Vasamuseet (1995), Jukkasjärvi och Rederiaktiebolaget Göta Kanal (delat pris 1994).

Fakta om Stiftelsen Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Nutek som huvudman, är en fristående stiftelse vars syfte är att främja utvecklingen av kunskap inom svensk turism. Till verksamheten hör Stora Turismpriset, samt stipendier för turismforskning och genomförande av utvecklingsprojekt. För mer information se: www.nutek.se/turistnaringen

Om RTS RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Projekten drivs enligt RTS tillväxtsmodell inom ramen för reseforum, entreprenörsforum och kompetensforum. Målet är att stimulera ett ökat resande och företagande för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt den svenska rese- och turistnäringen. RTS driver bland annat projekt inom partnerskapet TRIP, Hela Resan och Partnerskapet Turism. För vidare information, gå in på www.rtsverige.se.
Fakta om Nutek Nutek stärker näringslivet i Sverige genom att bidra till fler nya företag, fler växande företag och fler starka regioner. Nutek är en nationell myndighet. Nutek är ansvarig myndighet för turistnäringsfrämjande och ska utveckla näringspolitiska insatser för turistnäringen genom kunskapsbildning, kvalitetsutveckling och samverkan. För mer information se: www.nutek.se