Rekordsiffror för flyget i turistnäringens tillväxtprognos 2012

Resandet till, från och inom Sverige samt antalet gästnätter beräknas öka med 1 procent under 2012. Den prognosen gör Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) genom ett årligt index för det totala resandet och boendet i Sverige. Prognosen visar framför allt en fortsatt stark efterfrågan på flygresor trots det osäkra konjunkturläget. Precis som under det senaste året kommer svenskarnas konsumtion av resor att öka. Svenskarna reser mer än någonsin tidigare.

– Att flyget slår alla rekord trots vår oroliga omvärld är anmärkningsvärt. Under 2011 passerade antalet flygpassagerare 30 miljonersgränsen, något som skapar positiva svallvågor för hela den svenska turistnäringen. Med expansion av flyglinjer och ökad internationell tillgänglighet ökar tillströmningen av besökare till hela landet, säger Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).

Tillväxtprognosen baseras på ett index med volymer från alla trafikslag samt antal gästnätter. Data från befintliga statistikunderlag sammanställs och analyser görs sedan utifrån bland annat långa trender som exempelvis resvanor och korta faktorer som valutaförändringar, disponibel inkomst, arbetsmarknad och kapacitet inom näringen.

Utfallet 2011 visar att det totala resandet och boendet hamnar på en rekordnivå jämfört med 2010, dock med stora skillnader mellan trafikslagen. Flygresenärerna ökade med hela 12 procent, personbilstrafiken ökade marginellt medan övriga transportslag samt gästnätter minskade. Tillväxtprognosen för 2012 visar att resor och övernattningar sammantaget kommer att öka med 1 procent och att det åter är flyg som står för den största ökningen, dock på en lägre nivå än 2011.

– Vi ser en osäker utveckling för 2012 där flera europeiska nationer ännu inte har genomfört nödvändiga åtgärder för att balansera sin budget. Därför är det svårt att förutse hur både privat- och affärsresandet kommer att påverkas från dessa länder. Positivt och anmärkningsvärt är att vi svenskar reser mer än någonsin och vi verkar närmast opåverkade av konjunkturläget och omvärldshändelser, säger Björn Arvidsson, analysansvarig för Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).

Utfall* för 2011                                                                  Prognos för 2012

Rederier    -1 procent                                                                  Rederier  0 procent

Flyg         +12 procent                                                                  Flyg        +4 procent

Tåg             -6 procent*                                                                Tåg          +3 procent

Biltrafik    +1 procent*                                                                Biltrafik  +1 procent

Gästnätter -1 procent*                                                                Gästnätter +2 procent

Utfall* Index: +1 procent                                            Tillväxtprognos 2012: + 1 procent

*Gästnätter (hotell, stugbyar, camping och vandrarhem) samt biltrafik innehåller prognos för december, tåg innehåller prognos för hela kvartal 4.

– Trots de osäkra omvärldsfaktorerna, som är väl invägda i prognosen, ser vi positivt på utvecklingen inför 2012 där parametrar pekar på en fortsatt tillväxt. Vi ser att resor med tåg, flyg, bil och även övernattningar i Sverige kommer att öka. Det bådar gott även för turistföretagare runt om i landet, säger Jan Lundin, vd, RTS.

Tillväxtprognos och index för turistnäringen presenteras för fjärde året i rad och publiceras kvartalsvis, med syfte att tillhandahålla alla rese- och turistnära verksamheter ett prognosverktyg som förutser, underlättar och berättigar planerade satsningar och investeringar i näringen. Investerarindex är framtagen av Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) inom ramen för TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter.

För hela rapporten, se nedanstående länk eller ladda ned rapporten via www.rts.se

För mer information kontakta:
Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-458 27 29
Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-250 35 91
Björn Arvidsson, analyschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070 594 19 30

*I det sammanvägda indexet har biltrafik och gästnätter en större tyngd än övriga trafikslag.

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande, för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. RTS har sedan 2010 det operativa ansvaret att utveckla, bemanna och driva ett nationellt utvecklingscenter, TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter. För vidare information, se www.rts.se.