Riksfinalister klara till Stora Turismpriset 2010

Stockholm den 17 september 2010 Riksfinalister klara till Stora Turismpriset 2010

Fotografiska, Skogens Konung, Orsa Grönklitt, Älgens Hus, Lokalproducerat i Väst och Kosta Boda Art Hotel har gått vidare som finalister till Stora Turismprisets riksfinal i samband med Svenska Turistgalan den 28 oktober i Stockholm. Uttagningen har skett via sex regionfinaler i konkurrens med nominerade bidrag från hela Sverige.

– Vilket härligt och färgstarkt gäng som har gått till final. Här har vi två veteraner i sammanhanget, och fyra intressanta uppstickare. Älgarna dominerar i antal, men även verksamheter som är duktiga på mat, kultur och design har kvalat in till final. Den som kammar hem en första plats avgörs på galan så nu håller vi andan tills dess, säger Björn Eriksson, ordförande i Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman och i samarbete med RTS.

Finalisterna går nu vidare till riksfinalen där Stiftelsens styrelse utser vinnaren, det vill säga den verksamhet som bäst lever upp till de satta kriterierna för Stora Turismpriset. Prissumman är 100 000 kr och ska användas för att via ett seminarium sprida kunskap om vinnarens verksamhet.

Utdelningen av Stora Turismpriset 2010 sker i samband med Svenska Turistgalan den 28 oktober på Konserthuset och Clarion Sign Hotel i Stockholm.

För motiveringar om finalisterna, vänligen se pressmeddelanden på www.turistgalan.se.

För vidare information kontakta: Anneli Sundström, informationschef, RTS, Rese- och Turistnäringen, 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se

Tidigare Stora Turismprisvinnare Ystad Kommun (2009), Kolmårdens Djurpark (2008), Wij Trädgårdar (2007), Ekoturismföreningen (2006), Göteborg (2005), SkiStar AB (2004), Anja Praesto och Jan Guillou för "I Arns fotspår" (2003), Ölands Skördefest (2002), Sveriges Campingvärdars Riksförbund, SCR (2001), Jamtli Historieland (2000), Dalhalla (1999), Liseberg (1998), Turism i Glasriket (1997), Medeltidsveckan (1996), Vasamuseet (1995), Jukkasjärvi och Rederiaktiebolaget Göta Kanal (delat pris 1994).

Information om Stiftelsen och Stora Turismpriset finns på www.tillvaxtverket.se/stiftelsen Information om Tillväxtverket finns på www.tillvaxtverket.se Information om RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, finns på www.rts.se Information om Svenska Turistgalan finns på www.turistgalan.se