Rivstart för rese- och turistnäringens community

Rivstart för rese- och turistnäringens community

I slutet av oktober lanserades TRIP Affärsnätverk, näringens egna community, Redan efter två timmar hade nätverket fler än 100 medlemmar. Nu, tre veckor senare, är nätverkandet och diskussionerna mellan cirka 300 medlemmar igång för fullt.

Den hetaste diskussionstråden är för närvarande: Ska man få bedriva turistverksamhet i vildmarken? Medlemskapet i TRIP Affärsnätverk är gratis och ger näringens företagare och andra intressenter en mötesplats med fokus på diskussioner, möten, kunskapsutbyte och affärer. – Jag lade upp en förfrågan om samarbetspartners i diskussionsforumet och fick svar direkt från Carl Larsson-gården. Nu har jag etablerat flera nya samarbeten via TRIP Affärsnätverk, säger Carl Stridsberg på företaget Hitta upplevelser.
TRIP Affärsnätverk riktar sig i första hand till alla yrkesverksamma inom näringen, men även till investerare och offentliga aktörer som vill bidra till näringens utveckling och framtida affärsmöjligheter.

– Det står en del kloka saker i TRIP Affärsnätverk som jag lyfter upp i vårt nyhetsbrev som går ut till besöksnäringen, politiker och andra beslutsfattare i Västmanlands län. Näringens community är en givande plats för allmän omvärldsbevakning, menar Henrik Wester, turismutvecklare vid Västmanlands Kommuner och Landsting. RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är initiativtagare och huvudman för TRIP Affärsnätverk. Medaktörer är för närvarande Vägverket, Visit Sweden, Tillväxtverket, Statens Fastighetsverk, Access Sweden, Jordbruksverket, Föreningen Flygresearrangörerna (FRA), Region Gävleborg, Visit Linköping, Hälsingland Turism, Västmanlands Kommuner och Landsting, Visit Gellivare Lapland, Regionförbundet i Kalmar län och Regionförbundet Örebro.
TRIP Affärsnätverk utvecklas kontinuerligt och inom kort presenteras funktioner som egna nätverk, slutna diskussionsgrupper och en marknadsplats, liknande Bolagsplatsen.se, där medlemmarna bland annat kan söka och utlysa jobb/platsannonser, tjänster, investeringar och affärssamarbeten.

Prenumerera på senaste foruminläggen i TRIP Affärsnätverk via: RSS-feed: http://www.trip.se/feed/forum För vidare information, kontakta: Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige, RTS, 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se.

RTS är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. Styrelsemedlemmar i RTS är SAS, SJ, Scandic Hotels, Strömma Turism och Sjöfart, SkiStar, Svenska Mässan, Sveaskog Naturupplevelser, STF Svenska Turistföreningen, FRA Föreningen Flygresearrangörer, SGF Svenska Golfförbundet, Linkon, Samtrafiken, Malmö Aviation, Norweigan Air Shuttle, Hertz, Grand Hotel, Hertz, Destination Gotland och AB Götakanalbolag. RTS medlemmar representerar över 1500 bolag verksamma inom rese- och turistnäringen. För vidare information, gå in på www.rts.se.