RTS bildar Swedish Tourism Innovation Center

Från och med 2014 kommer den innovationsinriktade verksamheten inom Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) att drivas vidare i Swedish Tourism Innovation Center AB (svb). Bolaget är föreningens servicebolag som har namnändrats och omformats till ett icke vinstdrivande bolag med särskild vinstbegränsning (svb*).

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, har under det senaste året vidareutvecklat verksamheten mot nya innovationsinriktade projekt. RTS har bland annat ingått avtal med UNWTO (FN:s turismorganisation) om turisminnovationen ”Down to Earth for Tourism”, blivit föregångsexempel i EU med Kurbits affärsutvecklingsprogram samt driver program via bland andra Vinnova.

– Det är väldigt spännande att verksamheten har tagit ett steg ut på den internationella marknaden. Att exportera kunskap och tjänster till andra marknader ger oss nya möjligheter att lyfta näringens frågor i ett större sammanhang. Samtidigt som vi måste satsa på nya former för samverkan här i Sverige. Vi har därför valt att omforma vårt servicebolag till ett svb-bolag och har gett VD Jan Lundin ett större ansvar och ägande för denna del av verksamheten, säger Lennart Mankert, styrelseordförande i Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).

Med anledning av detta har styrelsen i föreningen fattat följande beslut:

Servicebolaget Svenska Rese- och Turistindustrin AB blir Swedish Tourism Innovation Center AB (svb)
Svenska Rese- och Turistindustrin AB, som sedan 1992 har varit föreningens helägda servicebolag, omformas till ett icke vinstdrivande svb-bolag där eventuellt överskott i bolaget skall återinvesteras i utvecklingsprojekt för turism. Bolaget har fortsatt
uppdrag att driva kansliverksamheten för RTS men namnändras till Swedish Tourism Innovation Center för att bättre reflektera utvecklingsverksamheten mot en internationell marknad. Ägarbilden är inledningsvis bolagets VD Jan Lundin (91 procent) och föreningen Rese- och Turistnäringen i Sverige (9 procent).

Föreningen: Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS)
RTS med dess medlemmar drivs vidare med samma styrelse och fortsatt fokus på utvecklingsfrågor och samverkan för turistnäringens aktörer kring infrastruktur, entreprenörskap och finansiering. RTS har valt att organisera verksamheten på ett effektivare sätt för föreningen genom att lägga ut delar av den operativa verksamheten i ett externt bolag, liknande föreningen Svenskt Kulturarvs modell.

• Jan Lundin, tidigare VD för Rese- och Turistnäringen i Sverige, blir generalsekreterare/CEO för föreningen.
  • RTS kommer fortsättningsvis att driva och vara avsändare till Svenska Turistgalan och Tillväxtdagen. RTS är även avsändare till rapporter och analyser om näringens utveckling.
  • För information om styrelsemedlemmar RTS, se bilaga.

– Det känns både stimulerande och utmanande att även få vidareutveckla innovationsverksamheten. Att koppla ihop turism med andra områden skapar bevisligen nya värden. Därför behöver vi även etablera nya strukturer för tvärsektoriella samarbeten. Vi står inför en spännande fas där medverkande parter, våra projekt och omvärldens behov kommer att påverka verksamhetens utformning och ägarbild, säger Jan Lundin, VD Swedish Tourism Innovation Center och generalsekreterare/CEO för RTS.

Swedish Tourism Innovation Center AB (svb) blir en nationell och internationell arena och plattform för gränsöverskridande samverkan för ökad innovation relaterat till turism. Visionen är att bidra till en bättre värld med turism som verktyg för att lösa globala samhällsutmaningar. Bolagets advisory board, som representerar de marknader och projekt som centret driver, består av både nationella och internationella aktörer som UNWTOs generalsekreterare Taleb Rifai, se bilaga.

Följande verksamhet kommer att bedrivas inom Swedish Tourism Innovation Center AB (svb):

-       Ansvar för den operativa verksamheten för RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige

-       ”Down to Earth for Tourism” med UNWTO

-       ”Ultimate Experience” via Vinnova

-       Kurbits Affärsutveckling

-       ”Business Generating System” via Svenska Institutet

-       ”Nordic Tourism Investment Forum” tillsammans med de nordiska länderna

-       TRIP.se, community för turistföretagare

Läs mer om verksamheten inom Swedish Tourism Innovation Center på www.tourisminnovation.se.

* Förkortningen svb betyder att innovationscentret är ett aktiebolag med begränsad vinstutdelning (mer information om bolagsformen finns på Bolagsverkets hemsida).

För vidare information, kontakta:
Lennart Mankert, styrelseordförande, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-348 10 22, lennart@lennartmankert.se.
Jan Lundin, generalsekreterare/CEO, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) och VD för Swedish Tourism Innovation Center, 070-458 27 29, jan.lundin@rts.se.

Om RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige
Näringslivsorganisationen Rese- och Turistnäringen i Sveriges (RTS) övergripande mål är att få turistnäringen att växa. Det gör vi genom att visa turistföretagare vilka möjligheter som finns, identifiera vad som krävs för att bli framgångsrik och därefter ge stöd till att utvecklas. Att gå från ord till handling är inte alltid lätt. Men tillsammans med våra medlemmar, andra aktörer i näringen, vårt delägarskap i Swedish Tourism Innovation Center AB (svb) och tillsammans med offentlig sektor kan vi bygga en plattform marknad för turistnäringens intressenter. Läs mer om verksamheten på www.rts.se