RTS initierar turismutvecklingsprojekt i Östersjöregionen

Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), driver initieringsprojekt för att bidra till turismutveckling i Östersjöregionen. Projektet, som heter ”Business Generating System”, har beviljats stöd av Svenska Institutet med 440 000 kronor i en initieringsfas och bygger på att etablera ett samarbete mellan organisationer i Östersjöregionen. Syftet är ett utökat samarbete och kunskapsutbyte om turistföretagarnas möjligheter och utmaningar i regionen. Det långsiktiga målet är att skapa en gemensam marknad och utveckla hela Östersjöregionen till en attraktiv turistdestination.

Majoriteten av alla turismrelaterade verksamheter i Östersjöregionen är småbolag som behöver konkreta verktyg för att vidareutveckla sina verksamheter. Avsikten med projektet “Business Generating System” är att sammanföra olika aktörer från olika discipliner och länder för att ta fram standardiserade verktyg, arbetsmetoder och modeller för turismutveckling i regionen. Något som kan skapa en ökad konkurrenskraft, attrahera investeringar och stimulera tillväxt för hela Östersjöregionen.

Projektpartners till Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) är det nordiska ministerrådet I Kaliningrad samt representanter från turismdivisionen vid ekonomiministeriet i Lettland och Litauen.

Initieringsprojektet har beviljats stöd av Svenska Institutet för att identifiera och kartlägga relevanta samarbetsaktörer och prioriterade mål inför ansökan till fas två om genomförande av ett pilotprojekt. Den långsiktiga ambitionen är att projektet ”Business Generating System” ska identifieras som ett av EU-kommissionens så kallade flaggskeppsprojekt från och med 2014.

– Ensam står inte stark. Östersjöregionen är vår närmarknad och utvecklingspotentialen enorm. Här har vi möjligheten att dela med oss av erfarenheter och lära oss av andra. Med Sverige som en drivkraft för innovations- och turismutveckling kan vi bidra till att ta fram en systemlösning som kan bli en tillväxtmotor för Östersjöregionens utveckling, säger Jan Lundin, VD, Rese- och Turistnäringen i Sverige.

För mer information kontakta:
Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-458 27 29, jan.lundin@rts.se
Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande, för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. RTS har sedan 2010 det operativa ansvaret att utveckla, bemanna och driva ett nationellt utvecklingscenter, TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter. För vidare information, se www.rts.se.