RTS utvecklar Kurbits Mat tillsammans med fem destinationer

Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) utvecklar affärsutvecklingsprogrammet Kurbits för landsbygdsföretag med inriktning mot mat och måltidsupplevelser med stöd från Jordbruksverket. Kurbits Mat blir ett unikt affärsutvecklingsprogram som utvecklas tillsammans med fem destinationer för att stärka landsbygdsföretagens utveckling och destinationers konkurrenskraft.

Kurbits Mat utvecklas tillsammans med Visit Värmland, Smålands Turism, Inspiration Gotland, Visit Dalarna via Visit Södra Dalarna och Destination Småland. I referensgruppen ingår även Visit Sweden, LRF, Hushållningssällskapet och MeNY – Expertkompetens Livsmedel.

Kurbits Mat syftar till är att stärka landsbygdsföretagens konkurrenskraft och bidra till att utveckla både nya och befintliga produkter kopplade till mat och måltidsupplevelser. I detta ingår även att tillsammans med destinationen göra dessa köpbara för såväl svenska som utländska besökare.

Pilotprogram för Kurbits Mat kommer att genomföras i varje medverkande destination under projektet. I Varje program deltar 10 företag under 6 till 8 månader.

– Det här är en satsning som vi hoppas får bärkraft i hela Sverige där våra landsbygdsföretagare kan bidra till internationell konkurrenskraft och utvecklingen av gastronomiska regioner, säger Jan Lundin, VD Rese- och Turistnäringen i Sverige.

För vidare information, kontakta:
Jan Lundin, VD Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-458 27 29, jan.lundin@rts.se
Petra Lindberg, projektledare Kurbits, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 073-695 23 58, petra.lindberg@rts.se
Anneli Sundström, informationschef RTS, 070-250 35 91

Om Kurbits
Kurbits ägs och drivs av Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) och Kurbits är det första nationella affärsutvecklingsprogrammet som vänder sig specifikt till småskaliga turistföretag med branschanpassad metodik, innehåll och verktyg. Kurbitseffekten följs även upp under en femårsperiod avseende ekonomisk utveckling och lönsamhet för de bolag som har genomgått programmet. Läs mer på www.kurbits.org samt www.rts.se

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande, för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. För vidare information, se www.rts.se.