Sweden Rock vinnare i Stora Turismprisets regionfinal

Stockholm den 18 september 2007

Sweden Rock Festival vinnare i Stora Turismprisets regionfinal

Sweden Rock Festival har utsetts till vinnare i Stora Turismprisets regionfinal för området Skåne, Blekinge, Kronoberg och Kalmar. Nominerade var även Rockparty i Hultsfred och Ronneby Brunn med Brunnsparken. Sweden Rock Festival går nu vidare som finalist till Stora Turismprisets riksfinal den 8 november i Stockholm.

"Att gå vidare som finalist är ett erkännande för att det vi gör är accepterat och uppskattat. Det viktigaste är att vi gör festivalen för vår trogna publik, och det är fantastiskt kul att det uppmärksammas – hos turistnäring, media och företag som ser oss som en god partner. Priset stärker vårt varumärke och även den här typen av evenemang som inte alltid har fått ros av omvärlden, säger Ingolf Persson, festivalgeneral för Sweden Rock Festival.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med Nutek som huvudman. Prissumman uppgår till 100 000 kr. Uttagningen av finalister sker via regionfinaler runt om i Sverige utifrån årets tema: "Den goda upplevelsen i turistföretagandet".

Juryn, som består av turistchefer från regionen, lämnade följande motivering om vinnaren: "Sol, svett & rock´n roll. Sweden Rock Festival har gjort en omtumlande resa - från en liten, kritiserad festival för entusiasterna, till ett högt respekterat musikevenemang med 30 000 besökare från 30 länder. En skönare och vänligare stämning än den som finns på Sweden Rock Festival är nog omöjlig att hitta. Alla besökare är glada och har en avslappnad stil. Mixen av människor är stor, vilket är ett mycket gott betyg till arrangemanget. Även runtomkring festivalområdet finns många upplevelser att hämta. Detta gör att övriga turistattraktioner i närregionen har tillgång till en enormt stor och köpstark målgrupp". Prisutdelare var Göran Tunhammar, landshövding i Skåne län och värd för regionfinalen i Malmö.

Sweden Rock Festival går vidare till riksfinal där Stiftelsens styrelse utser den av de sex regionfinalisterna som bäst lever upp till de satta kriterierna för Stora Turismpriset. Utdelningen av Stora Turismpriset 2007 sker i samband med Sveriges Rese- och Turistnärings årliga TRIP-dag (Travel Industry in Progress), och galakväll den 8 november på Café Opera i Stockholm då hela näringen samlas.

För vidare information kontakta: Anneli Sundström, informationschef, RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, 070-250 35 91. Ingolf Persson, Sweden Rock Festival, festivalgeneral, 070-567 69 19.

Jury: Semmy Rulf, Skåne Turism, Kerstin Johansson, Kalmar Regionförbund och Andrea Jilder, Region Blekinge.

Tidigare Stora Turismprisvinnare Ekoturismföreningen (2006), Göteborg (2005), SkiStar AB (2004), Anja Praesto och Jan Guillou för "I Arns fotspår" (2003), Ölands Skördefest (2002), Sveriges Campingvärdars Riksförbund, SCR (2001), Jamtli Historieland (2000), Dalhalla (1999), Liseberg (1998), Turism i Glasriket (1997), Medeltidsveckan (1996), Vasamuseet (1995), Jukkasjärvi och Rederiaktiebolaget Göta Kanal (delat pris 1994).

Fakta om Stiftelsen Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Nutek som huvudman, är en fristående stiftelse vars syfte är att främja utvecklingen av kunskap inom svensk turism. Till verksamheten hör Stora Turismpriset, samt stipendier för turismforskning och genomförande av utvecklingsprojekt. För mer information se: www.nutek.se/turistnaringen

Om RTS RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Projekten drivs enligt RTS tillväxtsmodell inom ramen för reseforum, entreprenörsforum och kompetensforum. Målet är att stimulera ett ökat resande och företagande för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt den svenska rese- och turistnäringen. RTS driver bland annat projekt inom partnerskapet TRIP, Hela Resan och Partnerskapet Turism. För vidare information, gå in på www.rtsverige.se.
Fakta om Nutek Nutek stärker näringslivet i Sverige genom att bidra till fler nya företag, fler växande företag och fler starka regioner. Nutek är en nationell myndighet. Nutek är ansvarig myndighet för turistnäringsfrämjande och ska utveckla näringspolitiska insatser för turistnäringen genom kunskapsbildning, kvalitetsutveckling och samverkan. För mer information se: www.nutek.se