Turistnäringen backar två procent första kvartalet 2013

Utvecklingen för resandet och boendet till, från och inom Sverige under första kvartalet 2013 blev sämre än prognos och minskar med två procent (prognos +1 procent). Främst är det svenskarnas resande och boende som minskar. Inrikesresor med flyg minskar med sju procent, tåg med tre procent, biltrafiken minskar med en procent och de inhemska gästnätterna minskar två procent. Samtidigt ökar de utländska gästnätterna under samma period med två procent. Sjötrafiken ser en fortsatt tillbakagång och minskar med en procent under första kvartalet 2013. Det svaga utfallet för första kvartalet 2013 påverkar helårsprognosen som sänks från en procents tillväxt till plus/minus noll, det vill säga oförändrade volymer jämfört med 2012.

Sjötrafik
Sjötrafiken minskade med en procent under första kvartalet 2013 jämfört med fjolåret. Totalt transporterade rederierna närmare 7,6 miljoner passagerare. Danmarkstrafiken (inklusive trafik över Öresundsbron) som står för cirka 60 procent av den totala sjötrafiken minskade med tre procent. Sjötrafiken till Finland var oförändrad medan Gotlandstrafiken ökade med sex procent. Trafiken till Lettland som står för drygt två procent av den totala sjötrafiken ökade med 19 procent jämfört med samma period föregående år.

Flygtrafik
Flygtrafiken utvecklades något sämre än prognos och transporterare 6,4 miljoner passagerare jämfört med prognosen på 6,7 miljoner. Det motsvarar en minskning med fyra procent jämfört med 2012. Inrikestrafiken minskade med sju procent och uppgick till 1,6 miljoner passagerare medan utrikestrafiken minskade med tre procent och transporterade närmare 4,8 miljoner passagerare.

Gästnätter
Även gästnätter utvecklas sämre än prognos och uppgick till totalt 10 miljoner under första kvartalet jämfört med prognosen på 10,2 miljoner. Det motsvarar en minskning med två procent jämfört med fjolåret. De svenska gästnätterna minskade med två procent och uppgick till åtta miljoner medan de utländska gästnätterna istället ökade med två procent och uppgick till drygt 1,9 miljoner.

Tågtrafik
Utvecklingen för tågpassagerare under första kvartalet 2013 baseras på SJ:s kvartalsrapport för Q1 2013. Utvecklingen var klart sämre än prognos (+2%) och resandet med SJ AB minskade med 3,3 procent under första kvartalet 2013 (exklusive Västkustbanan som minskade resandet med en procent).

Biltrafik
Statistiken för det totala trafikarbetet (persontrafikens belastning på vägnätet under en specifik period) för personbilar under det första kvartalet 2013 visar på en minskning med totalt 1,3 procent jämfört med samma period 2012. Prognosen för kvartalet förutspådde en ökning på en procent.

För vidare information om utfall Q1 och tillväxtprognos 2013, se bifogat dokument.

Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige, 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se
Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), 070-458 27 29, jan.lundin@rts.se

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande, för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. För vidare information, se www.rts.se.