Turistnäringens månadsanalys april 2013

Samtliga trafikslag påverkades påskhelgen i slutet av mars, vilket hade en negativ påverkan på affärsresandet medan privatresandet ökade. Inrikesflyg minskade med 10 procent och personbil med 2 procent. Sjötrafiken ökade däremot med 6 procent, främst tack vare Gotlandstrafiken som ökade med hela 19 procent. Gästnätterna minskade med 3 procent i februari, vilket delvis kan förklaras av fjolårets skottår. Få senaste siffrorna och läs mer i turistnäringens månadsanalys med internationella idrottsevenemang i fokus!

Utvecklingen inom transport och boende den senaste månaden jämfört med föregående år. Tidsperiod varierar beroende på inrapporteringstakt.

Trafikvolym väg mars
Personbilar: -2%

Gästnätter februari (volym)
Svenska:
Utländska: -3%
Totalt: -3%

Flygtrafik mars (volym)
Inrikes: -10%
Utrikes: +1%
Totalt: -2%

Sjötrafik mars (volym)
Trafik till Finland: +5%
Trafik till Danmark: +8%
Trafik Öresundsbron: -2%
Trafik till Gotland: +19%
Total: +6%

Turistnäringens månadsanalys publiceras varje månad, med syfte att ge alla privata och offentliga beslutsfattare aktuell information och ett prognosverktyg som förutser, underlättar och berättigar planerade satsningar och investeringar i näringen.

Analysen innehåller aktuella siffror för resande och boende den senaste månaden, jämfört med föregående år, och ger därmed en indikation i förhållande till turistnäringens tillväxtprognos. Analysen inkluderar även kort information om de nordiska marknaderna och en fördjupad analys om aktuellt ämne.

Månadsanalysen tas fram av Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), inom ramen för TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter som delfinansieras av Tillväxtverket. RTS är sedan 2010 projektägare för det nationella utvecklingscentret.

Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige, 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande, för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. RTS har sedan 2010 det operativa ansvaret att utveckla, bemanna och driva ett nationellt utvecklingscenter, TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter. För vidare information, se www.rts.se.