Vasamuseet är den bästa upplevelsen i Sverige

Vasamuseet är den bästa upplevelsen i Sverige

Vasamuseet är den bästa upplevelsen i Sverige. Det anser franska, tyska, engelska, holländska, italienska, ryska och amerikanska researrangörer. Övriga kandidater som konkurrerade om utmärkelsen var Vildmark i Värmland, Skansen, Säfsen Resort, Häckeberga Slott, Millennium Tour och Åre/Skistar. Prisutdelare var näringsminister Maud Olofsson.

Det internationella priset "TRIP Global Award" delas i dag ut för andra året till "Den bästa upplevelsen i Sverige". Fjolårets vinnare var Ishotellet. Bakom utmärkelsen står RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, i samarbete med Visit Sweden. Syftet är att ta reda på vad utländska besökare vill uppleva i Sverige och uppmärksamma dem som erbjuder Sveriges bästa upplevelse.

– En spännande final där svenskt kulturarv och historia är utmärkande för de tre toppupplevelserna, tätt följd av natur- och vildmark. Vi gratulerar Vasamuseet som fick höga poäng av samtliga juryländer. Det är även glädjande att uppstickare som Häckeberga Slott och Millennium Tour rankas så högt bland de utländska researrangörerna, säger Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige.

Slutresultat 1 Vasmuseet 2 Skansen 3 Häckeberga Slott 4 Vildmark i Värmland 5 Säfsen Resort 6 Åre/Skistar 7 Millennium Tour

Urvalsprocessen har gjorts på sju viktiga utlandsmarknader för Sverige: Tyskland, Nederländerna, Italien, Frankrike, England, Ryssland och USA. Juryn är utsedd av Visit Sweden och består av researrangörer från respektive land, totalt 35 arrangörer deltog i år.

Se slutsammanställning, juryröster från varje land, via länkat dokument nedan.

Utmärkelsen delades ut under Svenska Rese- och Turistgalan. De utländska researrangörerna närvarade, likväl representant från den utländska ambassaden för respektive juryland. Även Stora Turismpriset och TRIP Award delas ut under galan.

Bild: Vinnaren, personal Vasamuseet Fotograf: Tibor Barany, www.tiborfoto.com/RTS2009

För mer information, kontakta: Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige, RTS, 070-458 27 29 Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige, 070-250 35 91 Marika Hedin, Chef Vasamuseet, 08-519 548 66

*TRIP = Travel Industry in Progress

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. RTS medlemmar representerar över 1500 bolag verksamma inom rese- och turistnäringen. För vidare information, gå in på www.rts.se.
VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Utgångspunkt är en djupgående kunskap om målgruppen, och med vilka budskap och kanaler vi når dem. Vår strävan är att bidra till att lönsamheten i svensk turistnäring förbättras och att Sverige som nation får ökade inkomster och därmed ökat välstånd. VisitSweden, tidigare Sveriges Rese- och Turistråd, bildades 1995 och ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk turistnäring. Svensk turistnäring står för 2,81 procent av BNP, omsätter 236 miljarder kronor och sysselsätter 160 000 (räknat i helårsverken). Exportvärdet är 87,6 miljarder kronor. (Siffror: Källa NUTEK. Gäller för 2007.)