Vildmark i Värmland vinnare i Stora Turismprisets regionfinal

Vildmark i Värmland vinnare i Stora Turismprisets regionfinal

Vildmark i Värmland har utsetts till vinnare i Stora Turismprisets regionfinal för området Värmland, Örebro och Västmanland. Nominerade var även Askersunds Skärgårdstrafik och Gustavsvik Upplevelsebad & Camping. Vildmark i Värmland går nu vidare som finalist till Stora Turismprisets riksfinal den 22 oktober i Stockholm.

– Tänk att vi har lyckats förädla en basnäring som skogsindustri med timmerflottning till en upplevelse som skapar minnen för livet. Vi är väldigt lyckliga över att ha gett naturen i Värmland en plats på den internationella kartan, säger Ing-Mari Junler, VD, Vildmark i Värmland.

Stora Turismpriset delas årligen ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med, Tillväxtverket som huvudman, och i samarbete med RTS. Prissumman är 100 000 kr. Uttagningen av finalister sker via regionfinaler runt om i Sverige.

Juryn lämnade följande motivering om vinnaren: " Den unika produkten Timmerflottfärd på Klarälven har bidragit till att utveckla turismen i Sverige. Vildmark i Värmland är en god representant för vår storregion där naturen är ett viktigt innehåll i många turistiska produkter. Vildmark i Värmland är även engagerade i regionens utvecklingsarbete för en stark och hållbar turism och är en miljö- och kvalitetsmedveten arrangör som visat på möjligheterna att förädla svensk naturturism". Prisutdelare var Rose-Marie Frebran landshövding för Örebro län och värd för regionfinalen i Örebro. Vildmark i Värmland går vidare till riksfinal där Stiftelsens styrelse utser den av de sex regionfinalisterna som bäst lever upp till de satta kriterierna för Stora Turismpriset. Utdelningen av Stora Turismpriset 2009 sker i samband med Svenska Rese- och Turistgalan den 22 oktober.
Bifogad bild: Från vänster Ing-Mari Junler, Anders Junler och Örebro läns landshövding Rose-Marie Frebran.

För vidare information kontakta: Anneli Sundström, informationschef, RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se.
Ing-Mari Junler, VD, Vildmark i Värmland, 070-364 04 26, imj@vildmark.se

Jury: Lotta Braunerhielm, FD, Avd. för geografi och turism, Karlstads universitet, Max Jakobsson, doktorand, Samhällsvetenskapliga institutionen, Örebro universitet, Cajsa Jansson, Visit Värmland, Toni Eriksson, utvecklingsledare, Regionförbundet Örebro, Henrik Wester, Turismutvecklare, Västmanlands Kommuner & Landsting.

Tidigare Stora Turismprisvinnare Kolmårdens Djurpark (2008), Wij Trädgårdar (2007), Ekoturismföreningen (2006), Göteborg (2005), SkiStar AB (2004), Anja Praesto och Jan Guillou för "I Arns fotspår" (2003), Ölands Skördefest (2002), Sveriges Campingvärdars Riksförbund, SCR (2001), Jamtli Historieland (2000), Dalhalla (1999), Liseberg (1998), Turism i Glasriket (1997), Medeltidsveckan (1996), Vasamuseet (1995), Jukkasjärvi och Rederiaktiebolaget Göta Kanal (delat pris 1994).

Information om Stiftelsen och Stora Turismpriset finns på www.tillvaxtverket.se/stiftelsen Information om Tillväxtverket finns på www.tillvaxtverket.se Information om RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, finns på www.rts.se Information om Svenska Turistgalan finns på www.turistgalan.se