Vinnare av 2009 års turismpris

Vinnare av 2009 års turismpris

Svenska Rese- och Turistgalan bjöd på prisregn då vinnarna av Stora Turismpriset, TRIP Award och internationella TRIP Global Award korades. Här följer årets vinnarlista.

Stora Turismpriset Vinnare: Ystad kommun. Stora Turismpriset delades ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, huvudman Tillväxtverket. Övriga finalister var Orsa Grönklitt, Borgafjäll hotell, Vildmark i Värmland, Strömma Turism & Sjöfart och Göteborg filmfestival. TRIP Global Award – "Den bästa upplevelsen i Sverige" Vinnare: Vasamuseet. "Den bästa upplevelsen i Sverige" röstades fram av utländska researrangörer från Frankrike, Italien, Tyskland, Holland, Italien, Ryssland och USA. Priset har instiftats av Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS), i samarbete med Visit Sweden. Prisutdelare var näringsminister Maud Olofsson. Övriga finalister var Skansen, Åre/Skistar, Säfsen Resort, Häckeberga Slott, Millennium Tour och Vildmark i Värmland.

TRIP Award Delas ut av Rese- och Turistnäringen i Sverige till framgångsrika entreprenörer inom tre kategorier: ? Årets comeback: Borgafjäll hotell. Övriga finalister var Hellekis Säteri och Glasriket ? Årets Uppstickare: City Airline. Övriga finalister var Funäsdalsberget och Cykeläventyr Östergötland. ? Bäst nyttjande av marknadsföring och distribution: Skistar. Övriga finalister var The Silent Way och Travelstart

Ta del av dagens pressmeddelanden om respektive utmärkelse, samt juryns motiveringar via länkade dokument, eller se www.rts.se under Nyheter.
Fotograf: Tibor Barany, www.tiborfoto.com/RTS2009

För vidare information, kontakta: Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen i Sverige, tfn: 070-250 35 91. E-post: anneli.sundstrom@rts.se.

TRIP = Travel Industry in Progress

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. Medlemmar i RTS är SAS, SJ, Scandic Hotels, Strömma Turism och Sjöfart, SkiStar, Svenska Mässan, Svenska Turistföreningen, Sveaskog Naturupplevelser, Föreningen Flygresearrangörer, Passagerarrederiernas Förening, Svenska Golfförbundet, Svenska Bussbranschens Riksförbund, Linkon, Samtrafiken, Malmö Aviation, Fly Nordic, Kolmårdens Djupark och AB Götakanalbolag. RTS medlemmar representerar över 1500 bolag verksamma inom rese- och turistnäringen. För vidare information, gå in på www.rts.se.