Wij Trädgårdar tilldelas Stora Turismpriset 2007

Datum: 071108

PRESSMEDDELANDE tf pressansvarig Per Lunqe 08-681 92 15

Wij Trädgårdar tilldelas Stora Turismpriset 2007 - I år slogs alla rekord med ett fantastiskt gensvar från regionala aktörer och entreprenörer. Men en finalist utmärkte sig speciellt i förhållande till årets tema "Den goda upplevelsen i turistföretagandet" och det är Wij Trädgårdar – vinnaren av Stora Turismpriset 2007, säger Stiftelsens ordförande landshövding Björn Eriksson.

För 14e året i rad delar Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Nutek som huvudman, ut Stora Turismpriset till en turistisk verksamhet som på ett fördömligt sätt bidragit till att utveckla svensk turism. I samarbete med RTS och TRIP-dagens Stora Rese- och Turistgala tillkännagavs vinnaren av Stora Turismpriset 2007.

Juryns fullständiga motivering lyder:

Wij Trädgårdar har genom innovativ kraft utvecklat en sinnlig helhetsupplevelse där

- ögat fångar konsten i trädgårdar och utställningar, - örat ljudet av vindens sus i lövverket och musiken i musikevenemangen, - näsan doften från 200 rosor och - munnen smaken och känseln av njutningsfyllda måltider från trädgårdsköket.

Wij Trädgårdar belönas också för nytänkande i företagandet där turism kombineras med utbildning och friskvård, som på ett fruktbart sätt förmedlas till besökare och kursdeltagare.

Wij Trädgårdar har blivit en förebild och en plats för sinnlig harmoni i Norden som väl uppfyller Stora Turismprisets tema år 2007 "Den goda upplevelsen i turistföretagandet".

Prissumman på 100 000 kr används för anordnandet av ett öppet seminarium med fokus på årets tema i förhållande till vinnarens verksamhet och andra goda exempel inom detta område.

Övriga finalister i Stora Turismpriset final 2007 - Sala Silvergruva, Kolmårdens Djurpark, Mannaminne, Amalias Hus och Sweden Rock Festival – erhåller ett hedersomnämnande.

För mer information kontakta: Augustine Gärtner Ask, Nutek, tel. 08-681 91 43 Lars Krantz, trädgårdsmästare och verksamhetsledare Wij Trädgårdar, tel. 0730-79 22 19 Anneli Sundström, informationschef, RTS, Rese- och Turistnäringen, 070-250 35 91

Information om Stiftelsen och Stora Turismpriset hämtas på www.nutek.se/turistnaringen under rubriken Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism. Information om Wij Trädgårdar hämtas från www.wij.se

[Skriv text]

Fakta om Stora Turismpriset och Stiftelsen Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Nutek som huvudman, är en fristående stiftelse vars syfte är att främja utvecklingen av kunskap inom svensk turism. Till verksamheten hör Stora Turismpriset, samt stipendier för turismforskning och genomförande av utvecklingsprojekt. För mer information se: www.nutek.se/turistnaringen

Jury för utnämning av Stora Turismpriset och Stiftelsens styrelse: Ordförande Björn Eriksson, landshövding i Östergötlands län, ledamöter är Lars Carmén, turistdirektör Malmö Stad, Inga-Britt Gustafsson, professor Örebro Universitet, Sune Halvarsson, Tf generaldirektör på Nutek, Olle Melander, fil.dr, Polarforskningssekretariatet, och Birgitta Svensson, professor Nordiska museet och Stockholms Universitet. Sekreterare är Augustine Gärtner Ask, projektledare Nutek.

Fakta om Nutek Nutek stärker näringslivet i Sverige genom att bidra till fler nya företag, fler växande företag och fler starka regioner. Nutek är ansvarig myndighet för turistnäringsfrämjande och ska utveckla näringspolitiska insatser för turistnäringen genom kunskapsbildning, kvalitetsutveckling och samverkan. För mer information se: www.nutek.se

Fakta om RTS RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Projekten drivs enligt RTS tillväxtsmodell inom ramen för reseforum, entreprenörsforum och kompetensforum. Målet är att stimulera ett ökat resande och företagande för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt den svenska rese- och turistnäringen. RTS driver bland annat projekt inom partnerskapet TRIP, Hela Resan och Partnerskapet Turism. För vidare information, gå in på www.rtsverige.se.