AB Volvo förnyar sitt avtal med TNT för internationella transporttjänster

Den svenska lastbils- och busstillverkaren AB Volvo har förnyat sitt avtal för en period av 3 år med TNT för transporttjänster för "inkommande till produktion" och eftermarknad i Europa.

Amsterdam, Nederländerna

Enligt detta avtal, kommer TNT fortsätta att hantera AB Volvos europeiska akuta produktionsrörelser. TNT hämtar upp fordonskomponenter och reservdelar från mer än 800 olika leverantörer i Europa och levererar dem till AB Volvos produktionsanläggningar i Sverige, Belgien, Frankrike och Polen. Tjänsten bygger på TNT:s integrerade bil- och flygnätverk i Europa. En kombination av ordinarie serviceutbud och special services används för att säkerställa att hela produktionens transportbehov tillgodoses.

Behovet av att hålla låga lagernivåer samtidigt som monteringslinjerna löper smidigt gör garanterat pålitliga leveranser viktiga. TNT ger en dörr-till-dörr bevakningstjänst för alla försändelser från sina Automotive kontrollcentrum, med tillgänglighet dygnet runt.

Enligt kontraktet, hanterar TNT även distribution av reservdelar till Volvos återförsäljare i hela Europa för att stödja varumärkets eftermarknadsavtal. De flesta reservdelar hämtas på AB Volvos centrala eller stödlager i Europa. TNT gör också allt fler direktleveranser från leverantör till återförsäljare. Leverans nästa dag före 07:00 är normen för dessa försändelser, oavsett återförsäljarens läge.

TNT har arbetat för Volvo under mer än 20 år. Enligt ett annat avtal hanterar TNT transporter av reservdelar från leverantörer i Europa till Volvo Lastvagnars fabrik i Hagerstown, Maryland, USA.

"Inkommande till produktion" och eftermarknad är några av de branschinriktade tjänster som utvecklats av TNT under dess Outlook-strategi för att möta de vertikala industriernas särskilda behov. De kommer att vara tillgänglig för fler kunder inom fordons-, högteknologi- och industrisektorn under 2015.

Stephen Naylor, VD TNT Sverige AB. E-post:stephen.naylor@tnt.se

OM TNT

TNT är ett av världens största expresstransportföretag. Dagligen levererar TNT nära 1 miljon försändelser, alltifrån dokument och paket till palltransporter. Företaget driver välutbyggda väg- och flygnätverk i Europa, Mellanöstern, Afrika, Asien, Stillahavsområdet och i Nord- och Sydamerika. 2014 omsatte TNT 6,7 miljarder Euro.

Taggar: