ÖoB satsar i Frölunda – tredje etableringen i år

Den 22 mars slår Lågpriskedjan ÖoB upp portarna till ett nytt varuhus i Frölunda. Det är kedjans tredje etablering i år och det fjärde ÖoB-varuhuset i Göteborgsregionen. Det nya varuhuset på 2200 kvadratmeter är beläget på Topasgatan 3 intill MIO möbler.

– Vi har funnits i Göteborg i snart 20 år och har haft en trogen kundkrets från start. Nu blir vi ännu starkare i Göteborg med vårt fjärde varuhus och hoppas att ännu fler kunder ska hitta till oss, säger André Fredriksson, etableringschef ÖoB.

De övriga ÖoB-varuhusen i Göteborg ligger på Backaplan, i Gamlestaden samt i Sisjön, med etableringen i Frölunda ökar kedjan tillgängligheten för fler göteborgare att handla lågpris.

– Många hushåll har fått sämre ekonomi det senaste året till följd av stegrande inflation och ökade kostnader. Det gör att ännu fler söker sig till oss lågprisaktörer och där har vi en viktig roll att fylla, säger Eva Lundqvist, VD på ÖoBs moderbolag Runsvengruppen.

Nya arbetstillfällen
Etableringen i Frölunda har inneburit flera nyrekryteringar, sammanlagt handlar det om cirka 13 fasta medarbetare plus extrapersonal.

– Vi har haft ett högt söktryck vilket vi är mycket tacksamma för. Nu har vi rekryterat ett kompetent och engagerat team som ser fram emot att ta hand om våra kunder, säger André Fredriksson.

På stark tillväxt
ÖoB har rivstartat året – den 25 januari invigdes ett nytt varuhus i Köping, en knapp månad senare öppnades varuhuset i Borås och nu i Göteborg, den tredje etableringen för året. Och ännu fler är på gång i närtid.

– Det är rätt tid för lågprishandeln just nu och alltfler kundsgement får upp ögonen för oss. Vi tror att många som inser hur mycket pengar man kan spara, väljer att fortsätta handla smart även när tiderna blir bättre. Det talar för att lågpristrenden kommer att hålla i sig. ÖoB är Sveriges äldsta lågpriskedja och vi har idag nästan 100 varuhus runt om landet. Vi ser positivt på framtiden och är redo att gasa på, avslutar Eva Lundqvist, VD på Runsvengruppen.

Media hälsas välkomna på förhandsvisning från kl 17 den 21 mars. Där finns möjlighet att intervjua vår varuhuschef Jasmine Nyström.

André Fredriksson, etableringschef ÖoB, andre.fredriksson@runsvengruppen.com, 010-250 09 60.

Eva Lundqvist, vd Runsvengruppen, eva.lundqvist@runsvengruppen.com, 010-250 00 00.

ÖoB är en lågpriskedja med ett 100-tal butiker och varuhus runt om i Sverige. Kedjan drivs av Runsvengruppen som har 1800 anställda, omsätter cirka 4 miljarder kronor och har huvudkontor i Skänninge. Runsvengruppen ägs till 80 procent av familjen Svensson som grundade bolaget och till 20 procent av den norska börsnoterade lågpriskedjan Europris.

Citat

Eva Lundqvist, VD på Runsvengruppen