ÖoB-varuhus i Karlskoga öppnar igen, på torsdag

I ett pressmeddelande tidigare idag informerade lågpriskedjan ÖoB om att varuhuset i Karlskoga har hållits stängt under dagen. Detta till följd av att en anställd vid varuhuset bekräftats smittad av coronaviruset convid-19. Nu har det konstaterats att det inte föreligger någon smittorisk och ÖoB öppnar varuhuset igen redan på torsdag.

Det var idag, innan varuhuset öppnade, som en butiksmedarbetare på ÖoB i Karlskoga bekräftades smittad av coronaviruset convid-19. ÖoB centralt beslutade att inte öppna varuhuset och hålla det stängt under dagen.

– Den smittade personen, som var på jobbet i fredags, var då helt symptomfri och därmed föreligger det inte någon smittorisk enligt berörd myndighet. Trots det har vi påbörjat ett saneringsarbete i varuhuset som pågår under morgondagen. Därefter räknar vi med att öppna som vanligt igen på torsdag morgon, säger Fredrik Johanson, kommersiell chef på ÖoB.

ÖoB vill tydliggöra att det saneringsarbetet som görs av varuhuset sker helt och hållet på företagets eget initiativ. Det finns inga sådana riktlinjer från någon myndighet vilket felaktigt framgick från tidigare pressmeddelande.

I övrigt följer ÖoB noga och löpande myndigheternas rekommendationer och instruktioner för att skydda medarbetarna och kunderna och för att bidra till att begränsa spridningen av coronaviruset.