ÖoB växer – öppnar nytt varuhus i gallerian Emporia i Malmö

Sveriges äldsta och mest kända lågpriskedja ÖoB fortsätter sin expansionsresa. Idag invigs ännu ett lågprisvaruhus i gallerian Emporia i Malmö. Det är ÖoB:s andra varuhusinvigning på två veckor.

Det nya varuhuset på drygt 1256 m2 ligger på dagligvaruplanet i gallerian Emporia och är ÖoB:s tredje varuhus i Malmöregionen.

– Vi har väldigt många lojala kunder i våra två andra Malmö-butiker, Toftanäs och Mobilia, och ser en stor potential i regionen. Nu ser vi fram emot att erbjuda smarta, roliga och billiga produkter till ännu fler malmöbor, säger Fredrik Johanson, kommersiell chef på ÖoB.

– Vi växer, trots Coronatider, och det känns extra roligt att kunna erbjuda ett nytt varuhus och göra Emporia lite roligare, smartare och billigare, säger varuhuschef Sara Ankargren

Stort intresse för lågpris

Intresset för lågprisvaruhus är stort och ÖoB har öppnat 4 butiker under det senaste året. Varuhuset i Emporia blir företagets 95:e.

Vid öppningen av det nyrenoverade varuhuset i Toftanäs, tidigare i år, ringlade kön lång och hela 4500 kunder besökte butiken första dagen. Men öppningen av det nya varuhuset i Emporia blir lugnare utan invigningsfest på grund av Corona.

Över en miljon medlemmar

ÖoB:s kundklubb ”Lågprisklubben”, som lanserades för lite mer än ett år sedan, har redan fler än en miljon medlemmar. Medlemskapet är kostnadsfritt och kortfritt och som medlem får man förmånliga erbjudanden ochett års öppet köp.

– Lågprisklubben har haft en explosionsartad start och vi har fått mycket positiv respons från medlemmarna. Det är ett tecken på att våra erbjudanden uppskattas och att klubben ger ett mervärde till våra lojala kunder, konstaterar Fredrik Johanson.

70-årig pionjär
Det finns få aktörer som har så lång erfarenhet av lågprishandel som ÖoB. Företaget Runsvengruppen, som äger och driver varuhuskedjan ÖoB, grundades av Rune Svensson år 1948 i Skänninge på Östgötaslätten. Han var en riktig pionjär inom lågpris och handel och började handla med Asien redan på 50-talet.

– Ja, med vår historia kan man säga att vi är originalet i lågprissegmentet, avslutar Fredrik Johanson.

Kort fakta Emporia köpcenter

Emporia är ett av Skandinaviens främsta shoppingcenter med en yta av 93 000 kvm för shopping,mat, kultur och nöjen i ca 180 butiker, restauranger och caféer i tre plan.

Totalt arbetar cirka 2 000 anställda på Emporia och ägaren, Steen & Strøm, meddelar att genomsnittligt 23 000 besökare dagligen

besöker shoppingcentret.

Fredrik Johanson, kommersiell chef ÖoB
Mail: fredrik.johanson@runsvengruppen.com

ÖoB är en lågpriskedja med ett 100-tal butiker och varuhus runt om i Sverige. Kedjan drivs av Runsvengruppen som har 1800 anställda, omsätter cirka 4 miljarder kronor och har huvudkontor i Skänninge. Runsvengruppen ägs till 80 procent av familjen Svensson som grundade bolaget och till 20 procent av den norska börsnoterade lågpriskedjan Europris.

Citat

— Vi har väldigt många lojala kunder i våra två andra Malmö-butiker, Toftanäs och Mobilia, och ser en stor potential i regionen. Nu ser vi fram emot att erbjuda smarta, roliga och billiga produkter till ännu fler malmöbor.
Fredrik Johanson, kommersiell chef på ÖoB.