Trenden med tysta nårsfyrverkerier håller i sig

För fem år sedan började låpriskedjan ÖoB att satsa på tystare och mer miljövänliga fyrverkerier. Sedan dess har sortimentet utvecklats samtidigt som allt fler konsumenter fått upp ögonen för de tysta fyrverkerierna.

– Vi märker att eftefrågan på de tysta fyrverkerierna ökar för varje år, vilket är bra för både djur och djurägare. Därför har vi under året utvecklat sortimentet med målsättningen att de som vill ska kunna njuta av festliga fyrverkerier under kontrollerade former med hänsyn till både djur och miljö, säger Mikael Demitz-Helin, Chef Sortiment och Inköp på ÖoB.

ÖoB har under många år sålt fyrverkerier till nyårshelgen och är en naturlig inköpsplats för många kunder. Företaget har byggt upp en gedigen erfarenhet kring försäljning och säkerhet kopplat till fyrverkerier, både gällande försäljningsstället likaväl som användningen av produkterna.

Försäljning under begränsad tid
I Sverige är det lagligt att sälja, köpa och avfyra fyrverkerier. Däremot är det endast tillåtet att avfyra fyrverkeri på nyårsafton, påsk och valborgsmässoafton. Säkerheten är en viktig aspekt när det kommer till fyrverkerier och ÖoB utbildar fortlöpande sin personal av experter och försäljningen sker under kontrollerade former i säkerhetsklassade lokaler under en begränsad tid (27 - 31 december).

Varje gång ÖoB säljer fyrverkerier till sina kunder medföljer också en folder framtagen av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) med tips och råd för en säker hantering.

Nedbrytbara fyrverkerier från svensk leverantör
ÖoB samarbetar sedan många år med Hanssons Fyrverkeri som är Sveriges äldsta fyrverkeriföretag, grundat 1888, och anslutet till SPB (Sveriges Pyroteknikbranschförbund). Materialet i produkterna är 100 procent nedbrytbart förutom det glatta pappret på fyrverkeritårtor.

Mikael Demitz-Helin, Chef Sortiment och Inköp på ÖoB. tel 010-25 00 000.

Om Runsvengruppen: Efter många år på marknaden är Runsvengruppenägda ÖoB en av landets ledande lågpriskedjor. ÖoB är ett av Sveriges starkaste varumärken inom detaljhandeln. Kedjan har 93 varuhus runt om i landet och sysselsätter drygt 1 500 personer med en omsättning om ca 4 mdkr.

www.runsvengruppen.com