Rusta expanderar internationellt  – Norge först ut

Report this content

Varuhuskedjan Rusta, med 68 butiker i Sverige, fortsätter sin kraftiga tillväxt med en etablering i Norge. Redan under det första året planeras fem varuhus, alla med attraktiva lägen, som ska locka köpsugna norrmän.

– Mitt uppdrag är att dubbla Rustas omsättning på fem år. Norge är ett viktigt steg på vägen mot ökade intäkter. Med större inköpsvolymer kommer vi dessutom att kunna fortsätta erbjuda konsumenterna marknadens lägsta priser på hem- och fritidsprodukter, säger Göran Westerberg, vd.

Rusta var tidigt ute med ett brett sortimentet av hem- och fritidsprodukter till låga priser och har expanderat kraftigt i takt med försäljningsframgångarna. Sedan starten 1986 har 68 varuhus öppnat över hela Sverige – en expansion som nu ska öka ytterligare med varuhus på andra marknader. Första land utanför Sveriges gränser blir Norge, där Rusta planerar att initialt öppna fem butiker på attraktiva lägen.

– Norge är ett naturligt första steg för oss. Vi ser en stark köpkraft och ett stort sug efter produkter till låga priser inom hem- och fritidssegmentet. Det är fantastiskt roligt och vi ser det som starten på en spännande resa, säger Göran Westerberg, vd.

Landschef för Rusta i Norge blir Thomas F. Erlandsen, som senast kommer från varuhuskedjan Jula i Norge, där han varit både regionchef och etableringsansvarig.

Rusta har en mycket stark och lönsam tillväxt med en årlig omsättning för 2012/2013 på 2,7 miljarder. Bolaget med Göran Westerberg i spetsen har som mål att under de kommande fem åren dubbla omsättningen. Utlands-etableringen är en viktig del i tillväxtplanen. De större inköpsvolymerna kommer dessutom att ge en fortsatt möjlighet att i en hård konkurrens hålla riktigt låga priser.

Parallellt med satsningen i Norge stärker varuhuskedjan Rusta sin verksamhet i Asien och etablerar ett inköpskontor i New Delhi, Indien. Satsningen är ett viktigt steg i Rustas målsättning att utöka antalet inköpsmarknader. Inom de närmaste två-tre åren förväntas Indien bli Rustas näst största inköpsland. Företaget har sedan tidigare tre inköpskontor i Kina och ett i Thailand.

Rusta grundades 1986 av Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell, som är huvudägare samt verksamma i bolaget genom styrelsearbete.

För ytterligare information samt pressbilder, vänligen kontakta Lisa Pers-Ohlsén, informationschef Rusta AB.

E-post: lisa.pers-ohlsen@rusta.com. Telefon: 070-686 86 70

Rusta har idag 68 varuhus och ca 1300 anställda. Första varuhuset öppnades 1986 och idag har företaget omkring 55 000 besökare varje dag.  År 2012 omsatte Rusta 2,7 miljarder kr (exkl. moms). Vid Rustas huvudkontor i Upplands Väsby utanför Stockholm finns företagets privata ägare, samt inköps-, marknads- och ekonomiavdelning. För mer information: www.rusta.se.

Taggar: