Flera stora svenska projektkontrakt för Ruukki

den 9 juni 2016

Ruukki har flera betydande pågående projekt i Sverige. Samtliga leveranser omfattar projektering, tillverkning och installation av stålstommar.

”Ruukki är en erfaren samarbetspartner vid byggnation av industri-, logistik-, och lageranläggningar samt byggnader för detaljhandel. Våra kunder värdesätter vår förmåga att hantera både projektering och installation. Ruukki kan serva sina kunder snabbt, även vid stora projekt”, säger Business director Esko Vattulainen, som ansvarar för Ruukkis projektverksamhet i Norden.

Enligt Esko Vattulainen inverkar de pågående projekten även positivt på produktionen i Finland, där de temporära permitteringarna på fabrikerna i Peräseinäjoki och Ylivieska i huvudsak nu har avslutats. Dessa fabriker utgör båda en viktig del i projektverksamheten.

Några av Ruukkis stora pågående projekt i Sverige

Elektroskandia bygger ett nytt logistikcenter för sina elektronikkomponenter och hushållsmaskiner i Örebro. Den nya byggnaden har en total våningsyta på 50 000 kvadratmeter, vilket motsvarar ungefär sex fotbollsplaner. Ruukki projekterar, tillverkar, levererar och installerar stålstommen samt byggnadens bärande takplåt och väggarnas sandwichpaneler. Ruukkis leverans omfattar förutom de egentillverkade stålkomponenterna även prefabbetongelement bestående av håldäck, sockel och väggar. Utöver detta ingår fönster och brandskydd av stålkonstruktionerna i Ruukkis åtagande. Värdet på Ruukkis leverans är cirka sju miljoner euro.

Ruukki deltar i byggprojektet av ett nytt logistikcenter för förpackningsmaterialtillverkaren PAC i Örebro. Ruukkis entreprenad omfattar projektering, tillverkning, leverans och installation av stålstomme, bärande takplåt, sandwichpaneler samt prefabbetong. Logistikbyggnaden har en total våningsyta på cirka 25 000 kvadratmeter.  Byggherre är Västerstaden och Ruukkis kund är NCC. Värdet på Ruukkis leverans är cirka 2,5 miljoner euro.

Ruukki valdes till stomentreprenör till ett byggprojekt för mejerikooperativet Skånemejeriers flervåningslager.  Ruukki ansvarar även i detta projekt för projektering, tillverkning, leverans och installation av stålstomme, bärande takplåt, väggsandwichpaneler, prefabbetongelement samt en del andra komponenter. Ruukki har gedigen erfarenhet av att bygga lagerlokaler i flera våningar. Totalentreprenör för byggnadsprojektet i Malmö är byggbolaget Skanska.  Värdet på Ruukkis leverans är cirka 1,5 miljoner euro.

Läs mer om projekten på adressen www.ruukki.se under Nyheter och event, ” Flera stora svenska projektkontrakt för Ruukki

Ytterligare information: Business director Esko Vattulainen, Ruukki Construction, tfn +358 500 48 83 64, esko.vattulainen@ruukki.com eller Business Area Manager Magnus Thelm, tfn +46 70 983 34 12, magnus.l.thelm@ruukki.com

Ruukki Construction betjänar kunder i byggbranschen. Vi levererar produkter och tjänster från design till installation som främjar kundföretagens verksamhet, innefattande både investerare och byggföretag. Privatkunder och professionella takläggare förser vi med takprodukter och installationstjänster under varumärkena Plannja och Ruukki. Utöver betjäning genom våra återförsäljare betjänar vi takläggare via Ruukki Express-butiker och Plannja-serviceställen i nio länder. Ruukki Construction har ca 3 000 anställda och tillverkning på 15 anläggningar i Europa. Jämförbar nettoförsäljning under 2015 var 5 374 mdkr.Ruukki Construction är en division av SSAB. SSAB är ett nordisk och USA-baserat stålföretag med verksamhet i över 50 länder. Bolagets aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm och Helsinki. www.ruukki.com